Historie tur opp til Skorvetoppen (23.08.2012)

Ascents Skorvetoppen (1,370m) 23.08.2012
Visits of other PBEs Flyvrak B-24 Liberator Bomber (1,150m) 23.08.2012

Pf 500 topp med innlagt besøk til flyvrak fra 2. verdenskrig. Turfølge Sniff:)

Skorve sett fra Lifjell

Vi startet nede ved tilrettelagt parkering nesten innerst på Kivledalsveien ved Haugan. Her var det en parkering, som gav muligheten til å betale kr 20,- noe vi betalte med glede. Veien var så smal, og stupet nedenfor gjør det vanskelig å parkerer ander plasser.

Vi startet først nedover veien mot der kartet viser sti opp mot toppen. I veikanten er det en rød merket stein, så vi brakk oppover her, men skjønte fort at stien IKKE var mye i bruk, så derfor returnerte vi ned til veien igjen. Der traff vi på grunneier, som fortalte om stien opp, historie fra området, og annen info. Takker og bukker:)

Stien opp starter ca 100 meter fra parkeringen, men oppover veien, ikke ned:) Stien er rød merket og stien er godt brukt, så det er ikke så vanskelig å finne frem. Oppe ved Karlstaul setra er det ikke merket, men stien ses godt forbi hyttehjørnet og i retning opp mot toppen. På ca 1000 høyde av stien, er det satt opp skilt som viser retning flyvraket og stien opp til toppen.

Vi trasket mot flyvraket. Oppe ved vrakets minneplate, ser du både den midlertidige gravplassen som ble brukt under krigen, området med vrakdeler, og øverst i ura, kan du formene om selve krasj punktet. Flyet, en B-24 Liberator bomber, bygd i 1942, kan du lese masse mer om HER! (Flott side)

Vi fulgte opp igjennom ura, og når en nærmer seg treff punktet ser en at delene blir mindre og mindre i størrelse, og mengden av smeltet metall som har festet seg i stein øker. Det er en sterk følelse å se området, delene, og naturen rundt. Hvor 11 stk unge amerikanere gav sitt liv for frigjøringen av Norge, om kvelden den 9 september i 1944. Det gir ett bilde av hvordan det ser ut på Kebnekaise, hvor tidligere kolleger av meg mistet sitt liv i vinter, når Hercules flyet SIV havarerte fra 335 skv.....(RIP)

Vi fortsatte opp hele ura og over mot toppen nå litt fra nordvest. Oppe på toppen var det flott utsikt mot mangt ett kjent punkt rundt forbi, og etter litt bilder var det deilig å sette seg ned å nyte nistepakke, nyte natur og reflektere over de som var gått bort i flyulykkene og livet ellers. MEN også flott å kunne beskue flere toppmål rundt i nærheten.

Sola skinte, men det blåste friskt på toppen, så det var på med fleece,vindjakke og lue, selv om temp målet viste 11 grader i skyggen ned på ca 700 m høyde (veggen av setra på Karlstaul:) Ned igjen fulgte vi stien fra toppen, og ned til "krysset" og den var godt brukt og merket her også.