Nasjonstoppen i dundrende solskinn:) (12.08.2012)

Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 12.08.2012
Keilhaus Topp (2,355m) 12.08.2012
Svellnose (2,272m) 12.08.2012

Nasjonstopp:) Turfølge som alltid er Sniff:)

Vi våknet en time etter at vekkerklokka hadde ringt, og det føltes godt:) Ut av vinduet kunne vi skimte fjelltopper 360 som badet i sol, og rett opp den klareste kongeblå himmel jeg kan huske å ha sett noe sted!

Tvers over elva Visa var det begynt å myldre rundt de fleste teltene, og de første så ut til å starte på stien opp til Nord Europas høyeste fastlandspunkt, nemlig Galdhøpiggen. Nasjonalitetene på de glade tur-vandrere var ganske enkelt å se på avstand, de de fleste norske var kledd for oppoverbakker i sol (t-shirt og kne-bukser) mens de fleste utlendinger var pakket godt inn i boblejakker og lue:)

Jeg hadde egentlig tenkt å starte fra Juvasshytta. Siden jeg ønsker å gå rutene jeg skal ha barna med på før de selv er med. Men etter å ha overført en tørr kommentar fra en fjellvandrer på Rondvassbu, som ble spurt av en tilfeldig gjest ift valget om startsted, for tur opp til Norges tak. Og svaret var som følgende: Du kan enten besøke Galdhøpiggen fra Juvasshytta eller BESTIGE Galdhøpiggen fra Spiterstulen.....:-D (he-he, ja da var valget gjort;)

Etter litt dagdrømming, spiste vi en kort frokost, pakket sekken, og snørte skoene. Startet GPS på brua over Visa. Det tok ikke lang tid før vi vippet over "solbeltet" i fjellskråningen. Og dagens 24 grader skal en ikke klage over, med tanke på sommeren så langt! He var knausene fylt med avkleding stasjoner hvor boblejakkene fort kom ned i sekkene:)

På tur oppover var både Sniff og jeg i sprudlende humør. Han hadde all verdens tidligere hunder å sniffe lukter av, og jeg måtte ta med sammen for ikke å stoppe hver 5 høydemeter, dra opp kamera av sekken, og bruke opp minnebrikken i en 180 grader fantasiverden. For utsikten av Jotunheimen i sørlig / østlig retning var bare helt fantastisk, og ble flottere og flottere for hver skritt oppover. Makaløst!

For meg var det også en slags dannelsesreise, når en så alle toppene som lå rundt forbi, og kunne se dem "in real life". Før har jeg bare "sett" dem beskrevet med andes ord og bilder i bøker eller på nettet. Det var ihvertfall med til at det klør enda mer i fjellfoten nå, enn hva det har gjort noen gang før!!! Synd at Larvik ikke ligger i Lom:)

Stien opp var godt brukt, godt merket, og pekte stadig vekk oppover:) Nederst i bakkene opp fra Spiterstulen, er det også bygd hindrer for å holde folk på stien, slik at ikke hele fjellsiden blir en 4 felts motorvei. Vi hadde en fint driv oppover, og jeg følte misunnelsesverdige blikk fra andre turgåere, når de tittet på Sniff, som ivrig trakk i båndet sitt. Jeg er sikker på at noen til og med gikk til anskaffelse av trekkhund samme dag som de kom hjem. I bakken opp mot Keilhaus Topp, ble jeg tilbudt 500 kr for å låne bort Sniff opp til toppen:-D (hmm, kanskje det er ett marked for utleiehunder her;)

Vi bruker nesten alltid gode gamle militær marsj regelen vår når vi går i fjellet. Gå 50 min og hvile/spise 10 min. Så når jeg kom opp til Svellnose, og fikk sett toppen for første gang ila turen, tittet jeg på klokken, og innså at DNT tiden på 3 timer opp ikke var mulig å nå i dag. Men vi var på kose-tur, så pytt pytt. (ikke alltid at den tanken klarer å slå rot i hodet mitt!)

Vi kom opp til toppen etter 3 t og 15 min. Og hvilken flott tur med biledtakning , "passiar" med hyggelige folk, fra alle verdenshjørner, OG nordlendinger fra samme plass som der jeg kommer fra! Ja vi er som tomflasker, du finner oss overalt:-D

Bort til toppen for fotografering. Og siden det var ganske mye trafikk, så flyttet vi oss litt vest for hytta, og nøt en utrolig flott utsikt i tindrende sol, og 22 grader! Hærlig:) Vi koste oss også, både, med vårt billige godteri (kjøpt på kiwi i Lom, for normale priser) og en stk kaffe, en colaboks og en imsdal til kr 125,- !!!!! kjøp i "kiosken" her oppe. Jommen sa jeg smør! (Tror faktisk det er penger på å fylle sekken med "svartmarked" varer, og tjene inn bensinpengene opp til Jotunheimen, og samtidig skape litt konkurranse her oppe:) PS. cash is king, her oppe!

Lurer litt på om vertskapet her opp er times-betalt eller jobber på provisjon? Det er det nok fler som lurte på da vi leita rund og gikk litt inn og ut av hytta, og etter hvert forsto at det dessverre ikke var selvbetjening eller "fri bar" i kiosken, siden det viste seg etter en stund at han som lå og sov på bordet ved utsiktvinduet inni hytta faktisk var den som betjente kiosken. Hmm, kanskje hadde han tømt en annen type "fri bar" kvelden i forveien (he he, ja den "ungdommen", den "ungdommen"...;-D )

Denne toppen var utrolig flott primært med sinsykt flott utsikt, og massssse sol;) Imidlertid må vi nok bli flinkere til å ta med oss søppel og egen avføring, siden det var det MYE av her oppe. Og er kanskje med til at kremtoppene i Norge fortsatt ikke er turistmaskiner.

Vi hadde en moro og flott tur ned igjen, da det var så pass mye snø, at det gikk som en lek. Så neste gang tror jeg vi lurer ett rumpe-akebrett ned i sekken også. 1 t og 45 min ned igjen.

Når vi var kommet ned, så ble det litt fot strekk og slumring i bilen, før vi snurret videre til neste topp. Det var faktisk litt fristende å ikke dra ned igjen, siden det var så utrolig flott vær, og så mange flotte topper, som ropte på oss. Men jobb er jobb, og så skulle vi jo innom Imingfjell og Gaustatoppen på tur ned igjen:) so, here we kommer:) Tjohoo.