Super 2K tur, og årets vakreste solskinn! (11.08.2012)

Ascents Storsmeden (2,016m) 11.08.2012
Veslesmeden (2,015m) 11.08.2012
Sørøst for Veslesmeden (1,871m) 11.08.2012
Visits of other PBEs Rondvassbu–Storsmeden 11.08.2012
Rondvassbu–Veslesmeden 11.08.2012
Smedeggen 11.08.2012

VESLE OG STORESMEDEN

Mange i fjellet denne helgen:)

Sniff og meg på tur igjen, og med hyggelige fjellfolk fra Canada, Belgia, Japan, New Zealand og Raufoss ;) med underveis mot begge toppene :)

Sniff speider ut på dagens første mål, Veslesmeden

Dagen startet med en vakker sol og blå himmel.

For en gangs skyll, så virket yr.no!!!! Når står ikke påske til himmelen , eller fugler i mosen osv ;)

Vi hadde kommet seint ned fra Rondslottet (2178 moh) og Vinjeronden (2044 moh) ila natta. Sovet noen timer, og så var vi klar for tur igjen:-D Endelig en tur mot de "siste" tre av Rondane toppene.

Vi spiste god frokost i en overfylt spisesal på Rondvassbu, som hadde hatt 208 gjester siste døgnet, og folk hadde sovet på madrasser nede i stuene:) Mens vi koste oss i teltet vårt utenfor.

Sniff var i godt humør siden han hadde fødselsdag!!! Hipp hipp HURRA, og fikk derfor velge akkurat hva han måtte ønske seg!!! Og jammen ta, den luringen: Voff, voff , snerr, auuuooo, vofff = som direkte lar seg oversette til: JEG VIL PÅ VESLE OG STORESMEDEN. Ja, ja, kan jo ikke nekte han sitt fødselsdagsønske!!! Så derfor salet vi på utstyr og satte avgårde. Kom ikke å si at jeg ikke holde det jeg lover....;) !!

Over på på stien mot Veslesmeden var det ikke stor trafikk tidlig om morgenen. Det lå to stk foran oss i løypa, men de ble passert, og vi "sjekket inn" som dagens første på veslesmeden.

I løpet av turen opp Veslesmeden, skulte jeg stadig bort mot Storesmeden. Og med litt "sommerfugl i magen" følelse, prøvde etter beste evne å finne ut av hvor klyve-punktet som var merket med gul trekanten på kartet, egentlig befant seg. Ble bare mer og mer usikker jo nærmere vi kom.

På toppen av veslesmeden, som jeg er helt enig i beskrivelsen av: Den mest familie vennlige toppen av alle 2K topper i Rondane. Kom det etter hvert flere som skulle over til storesmeden. Ingen av oss hadde gått ryggen over her før. Så med iver samlet og sammenlignet vi kunnskap som var snappet opp, igjennom å ha lest tur rapporter eller info fra bekjente som hadde gått turen tidligere.

Jeg og sniff startet over sammen med to hygge karer fra Raufoss. Vi vurderte sammen forskjellige løsninger ift veivalg ila turen over. Disse to, og de fleste andre vi snakke med, skjønte ikke helt Sniff sin rolle i tindebestigningene:) Hva gjør den hunden i klyve partiene? Det hadde egentlig ikke bekymret meg særlig, siden vi har funnet ut av dette alle plasser før, så det skulle nok gå bra, og det gjorde det jo også:) Det eneste som bekymrer med med Sniff er at han er FOR flink, og finner veie før meg og kommer ovenfor meg og raser stein. SÅ han har måttet trent på å hele tiden gå bak meg når vi klyver, og det går faktisk bra. Men som Alaska husky, er han ikke helt fornøyd med å gå bakerst i rekka......:-D

Og Sniff "vinket" hale, med selvfølelse som bare han kan oppvise, til de andre hundene som stod igjen på veslesmeden, og hadde eiere som mente det var gale-Mathias å ha med hund over smedpartiet!!

På vei over mellom smedene, var det innimellom satt opp noen småvarder som var til hjelp i veivalget, og ellers så var stien noenlunde synlig i fjellet. Vi gikk litt utenom pga Sniff enkelte plasser, som ikke var noe lurere, siden der var det ekstra mye løs stein.

Jeg måtte hjelpe Sniff to eller tre plasser for å være på den sikre siden. Det var nok mer bekymringsfullt for eieren innimellom;) men det gikk overraskende bra, og en stk happy hund med eier stod på storesmeden, etter en stund og var mektig fornøyd. Og hadde en utsikt over Rondane som bare var fantastisk:)

Trolltinden, den "siste" på Rondane-lista

Vi tittet bort på toppen som gjenstår (Trolltinden) og gleder oss til neste besøk:) Etter uvanlig lenge topp-pauser for å være meg, så tuslet vi tilbake til Rondvassbu, og syklet tilbake til bilen, kjørte videre i skinnende solskinn til Spiterstulen, og sovnet målløs over alle de vakre toppene (og damene;) som vakkert glinset i solskinn her oppe, i en helt ny del av Jotunheimen for oss to, livets glade vandrere :-D

Og i morgen skulle vi opp til Galdhøpiggen, og gledet oss:)