Snøkolla (01.08.2012)  6

Ascents Snøkolla (763m) 01.08.2012

Kommunetopp i Øksnes.

Turfølge: Magnus og Sniff:))

Ut Steinlandsfjorden og ut mot Skogsøya

Jommen så jeg smør. Hvem kunne tenkt at en slik flott topp har ligget her, bare ventet på besøk. Ikke jeg, tydeligvis, siden jeg først nå i livets høst sesong, først har fått øynene opp mot toppene i mitt vakre Vesterålen. Frem til nå har Steinlandsfjorden kun vært forbundet med følgende: Her fikk vi kjøpt øl hos kjøpmannen, når det for lengst var stengt alle andre plasser. Så joda, jeg har jo vært i området før;)

Vel, lykken for meg er enda større, siden Magnus hadde lyst til å være med på tur i dag. Det er alltid hyggelig å få med den kommende generasjon på topp turer. Uten tvil er det med på å forme flotte og glade mennesker, til enda gladere mennesker.

Vi hadde tittet i den ellers så flotte tur-boka "På tur i Vesterålen" for tips om stivalg. Og fulgte ivrig parkeringsanvisning, og stistart. Parkeringen var grei den, men stien fant vi aldri. Og vi vimset bevist litt bredt nede mot veien for å finne stien. men forgjeves. Stien fant vi ikke for ett godt stykke opp mot fjellet. Den hadde nok vært bedre til nytte litt lengre ned:) Så tips til andre toppvandrere, trå på, eller få tak i han som har tegnet inn stistart her å spørr om han har vært der de 10 siste åran??

Parkeringen langt der nede:)

På tur opp tittet vi også etter tauet som skulle være lagt ut, for å hjelpe til i det bratteste partiet. Og jo vi fant det , når vi tittet nedover, mens vi hadde en liten pause. Vi hadde gått til venstre for det, og i mine øyne syntes jeg det var ett bedre stivalg. Vi gikk ned langs tauet, bare for å prøve det. Og synes at det ikke er nødvendig i det hele tatt.

Tåka/skydekke lå lavt nå vi startet i dag. Men vi øynet håp om ultra flott titt over skylaget ila turen, siden solstrålene begynte å varme litt når vi nærmet oss toppen. Og TJOHOOOOO, jepp, det ble full klaff. Tror ikke det finnes noe (for meg) vakrere (untatt barna:) på denne jord, enn å tralte oppover en sti, fylt av vår herres farger, for så å bryte ut over skylaget å se til verdens ende. For så etter en stund bryte opp, og gi deg ståpels fra hårrota og ned til anklene. Magisk:-D

Oppe på toppen gnorkoste vi oss, med snop og niste. Bilder og nysgjerrigper på ting vi så. Skydekke løsnet på vei ned igjen, så vi fikk en titt rundt på utsikten. Nydelig. Selv Sniff var i litt lykkerus her oppe, siden det lå snøskavler som han kunne løpe rundt på, og gnage i seg litt frosset vann.

Absolutt en topp å anbefale:)