BØ i VESTERÅLEN (30.07.2012)

Start point Parkeringa på Handkleppan (5m)
Endpoint Parkeringa på Handkleppan (5m)
Ascents Burnestinden (694m) 30.07.2012

Kommunetopp. Turfølge: Ivar Solheim og Sniff:))

(PS: de sorte "flekkene" som ses på bildene, er ikke skitt på linsa eller bombefly på trenings tokt, men vår landsdels påtrengende sommervenn : nemlig svartflua)

I min stadig omflakkende rolle som Onkel Reisende Mac fra Fragglene, hadde jeg denne gangen gleden av å få ha med en god og "gammel" kollega fra forsvaret. Vi er begge utflyttet fra hjembygda, så at vi skulle få en tur sammen på fjellet her i Vesterålen, var ingen selvfølge.

Derfor ekstra hyggelig at det ble en realitet:) Og ha med Ivar på tur var også hyggelig,siden han kunne støtte med sine lokalkunnskaper og tidligere mange ville og luftige tindebestigninger
rundt forbi å vår vide verden:)

Vi startet fra parkeringen som ofres brukes av " utenom bys "besøkende til toppen. Og startet på stien som brukes mest nå for tiden. Imidlertid ligger den mest brukte lokale ruten (brukt av lokale bønder på sanking etter sau) i Bukkedalen som ligger øst for Nattmålstinden.

Men, vi hadde fått ristet ut av lokalbefolkningen hvor stien opp til denne toppen går, når en velger å bruke startstedet vårt. Og den skulle etter sigene følge elva som kommer ned, og gå på høyre side av elva.

Vi går opp fra parkeringen som ligger rett opp av brygga på handleppan. Følger stien opp til ett pumpe-hus sol ligger ved elva når en kommer opp til denne. Stien herfra går vider på ve side av elva til og begynne med. Men vi (jeg) gikk trassig videre på ve siden, siden det så greit ut selv om stien plutselig ikke var noe annet, en striper etter overvann fra forrige regnskyll (og dem hadde det vert mange av siden det i mai og juli i år ble satt ny nedbørsrekord i Vesterålen og målingen startet i 1907:(

Etter litt sti skifte ila turen opp, kom vi opp i dalen før brekket over mot spikarheia. Fra foten her blir det litt sti igjen, siden sauen (primært) ikke har så mange veivalg. Opp mot første toppen ved Vardetiandane, har en valget mellom å gå ned skaret på ve side og så opp igjen, eller tråkke seg over toppen. Turen ned i skaret hadde vi ikke så lyst på, så vi gikk opp på toppen for å se etter andre alternativ. På toppen hadde jeg lyst til å prøve meg skrått ned mot selve toppen av Burnestinden, men Ivar`s lokalkjennskap løste det hele med å vise til stien som går rundt toppen på høyresiden og så tvers over til selve toppen. Vakkert og tidsbesparende (tror jeg:)

På toppen hadde vi god utsikt til alle kanter. Litt toppdekke av hav tåke, var bare en flott faktor innimellom. På tur ned igjen, fulgte vi samme veien, men kom inn på riktig og beskrevet sti, når vi nærmet oss siste skrenten ned igjen. Så om du følger GPS sporet som går i retur, finner du riktig sti opp/ned:)

Meget bra tur, spør du meg! Det er bare synd at en ikke oppdager "hjemme toppene" før en har flyttet vekk. Og ingen låt beskriver akkurat dette dette Tom Waits: San Diego Serenade