Besseggen, endelig:) (02.07.2012)

Besseggen klyveparti (1,500m) 02.07.2012
Besseggen utsikt 02.07.2012
Veslfjellet–Gjendeosen utsikt (1,700m) 02.07.2012

(Inter)nasjonal severdighet? (Tja?) Turfølge: Magnus, Amalie, Sniff og MANGE andre:))))

Vi startet som de fleste med å ta båten over Gjende til Memurubu. Og joda, høfligheten for eldre og gravide (ja, de var der di også) som ønsker å sitte, er fremdeles ikke tilstede i dette landet:(

Men, men vi tuslet opp til hytta for å se hvordan det var her. Hyggelig og hjelpsomt vertskap, gjør at kajakkene blir lastet på bilen, for turer inn her senere i sommer, og brukt som base for topp turer, håper vi.

Vi startet bakerst i køen opp første kneika, og kom først opp:-D. Det er nok mange som syntes barnevernet hadde vært på sin plass, siden jeg "presset" barna så fort opp. Sannheten er nok at , jeg selv sleit med å holde følge med Amalie som var knytt fast i Sniff, og Magnus som tidligere i år løp ræva av meg i årets Larviks-løp. Og vi er jo på en del turer, ellers også:)

Vi rastet på toppen, her, da det passet inn i "vår" gamle "militær marsj tradisjon" med 50 min marsj og 10 min pause. Funker som bare rakkern;) eller så er jeg miljøskadet etter for mange år i forsvaret (ikke sanitets delen av min forsvars-karriere, men infanteriet, for de som husker den delen, før alt ble motorisert)

Vi trasket videre bortover mot selve Besseggen. Barna lurte fært på nå denne utrolige livsfarlige og stupbratte eggen jeg hadde fortalt om, hvor det årlig faller hopetall av mennesker til døden ifra, skulle dukke opp. Og Amalie, tror jeg, enda når vi var kommet opp på platået til Veslfjelltoppen ikke var overbevist om at det fantes noe farlig egg noe sted, ja, bortsett fra lukten av eggen(e) pappaen hadde spist til frokost:-D. Og videre til sin fars glede utbryter når hun ser toppvarden til Veslfjellet utbryter; Ahhh, endelig en fjelltopp!

Vi har kommet oss over bandet og startet på selve Besseggen, syntes de pappaen gikk litt saktere en vanlig...og de syntes IKKE at det var noe god ide at vi skulle snu, nå!! Men fars høydeskrekk er lett kurert med kjeks lokking;-)

Flott og utsiktvennlig tur opp selve eggen, og ellers turist vennlig sti og tur resten av veien. Selve utsiktspunktet fra Veslfjell var pyntet med en snyskavl, så det ble titting fra noen meter til siden. Men luftig allikevel:)

Stien ned mot turistforeninghytta gikk greit, det røynte litt på føttene til ungene mot slutten, men med lovnad om å kjøpe nye føtter på butikken nede, ja så gikk det bedre.. ja altså godteriføtter!!!

Vi ruslet ned til bilen etter 6 timer og 23 min. Egentlig en flott dag, var vi alle enige om. Så flott av vi tar en dag til her oppe....tjohoo:-))))

Artig

Written by Naboen 04.07.2012 22:14

turrapport..:) Fint å se at ungene koser seg på fjelltur..