Jutulhogget (27.06.2012)

Visits of other PBEs Jutulhogget (1,200m) 27.06.2012

Vi besøkte dette stedet for første gang i år. Har (dessverre) fartet forbi fler ganger uten å undersøke nærmere. Men vi synes det absolutt er vært ett besøk:) bare i seg selv! Og/eller som besøk når tåka ligger for tett på toppene, eller som "restitusjons" tur imellom toppdager, og/eller for familier med barn.

Også litt moro å klive langs veggen på høyre side:-D

Fra Wikipedia:

''Jutulhogget ligger midt i Rondane nasjonalpark og er et 100 meter langt juv som skjærer seg flere titalls meter dypt ned i fjellet.

Juvet ligger ca 500 meter i luftlinje sørvest for turisthytta Rondvassbu.

Dette naturfenomenet ble gravd ut av store vannmasser mot slutten av siste istid. Vannmassene er i dag begrenset til Kaldbekken, som kaster seg nedover de glatte bergveggene i det fuktige, mørke og litt trolske juvet. Kaldbekken renner ut i elven Store Ula.
''

Juvet må ikke forveksles med Jutulhogget på Barkaldkjølen mellom Rendalen og Alvdal kommune i Hedmark.

Takk for fin

Written by mortenh 29.06.2012 22:29

bildeserie fra Jutulhogget. Det er definitivt en spennende småtur fra Rondvassbu. Spesielt med barn.

Jeg tillater meg å vise et par av bildene dine i selve Jutulhoggartikkelen.

Sv: Takk for fin

Written by 19topper 30.06.2012 01:29

Jepp, liten perle det her:)) og bare hyggelig med billedbruk :)