Ånås (04.06.2012)

Ascents Ånås (225m) 04.06.2012

Bamble pf 100 topp. Tur følge: Sigurd, Magnus, Amalie og Sniff:))))

Vi møtte "teig" eier ned ved betalings parkeringen ved Rørholdtsaga. Vi fikk med oss litt lokal historie om området, og aktiviteter her tidligere. Bl.a at det skal være rester etter en milorghytte her oppe, som det bare står grunn"muren" igjen av. Og en glimmerskifer utgravning fra 30 tallet.

Når vi kom opp fant vi ingen av delene, men brukte mest parten av tiden på toppen, for å huke oss under ett tørt sted pga forbigående lyn, torden og regn.

Vi får lete etter disse tingene senere. Nydelig utsikt ut over innsjøen, fra super koselig topp punkt, med både bok, kaffe kjele, og sitteskinn:))) Og fant blåmerket løype som går opp til toppen. Vi fulgte denne ned igjen, og kom ned på vei litt lengre vest. Hit kan en faktisk kjøre og parkere gratis, og starte turen nærmere topp punktet.

Herlig utsikt!

Written by Roger 05.06.2012 00:24

Takk for opplysningen om stien til Ånås. Det var snø da jeg var der, men skjønte det måtte gå en sti opp ditt fra en aller annen kant. Toppen var jo forholdsvis bra besøkt i følge boka. Kommer til å ta en tur opp ditt igjen og da følge stien. Dette er faktisk en liten ukjent perle. Tror faktisk ikke det er så mange utenfor Rørholt som har vært der. Vi er nok en av de sjeldne:) Etter Kåsene så er veien videre sørover privat, så vedr. foreslått utgangspunkt må man huske å spørre først:)

Sv: Herlig utsikt!

Written by 19topper 05.06.2012 08:21

Stemmer nok det. Og det er noe vi altid forsøker å etterleve. Men etter trafikken å dømme, som gikk frem og tilbake fra Dalarne (der stien starter) , så tror jeg ikke det er sedvane for å spørre:)