Roholtfjellet Vest (01.05.2012)

Ascents Vestre Roholtfjell (1,017m) 01.05.2012

Telemark pf 500 topp. Tur følge: Sniff, tiur og elg:))

Storslagent fjell med sykkel og til fots

Vi vurderte litt forskjellige ruter opp mot toppen, da det finnes flere alternativ. Blant annet fra øst ved veien over til Kviteseid. Fra Kirka i Vrådal, og fra Eidstol "sentrum". Disse er skiltet fra hovedvei. Men vi hadde ikke all verden av tid, så vi kjørte opp til bommen på skogsveien som går opp fjellstøyldalen.

Vi startet med sykkel, opp til Langedrag. Det var 30 min snurr på laveste gir:) Over på sti herfra, som var merket med røde trekanter. Disse hang i trærne langs stien. Når vi kom opp på svaene var det også rød-farge merker på stien. Flott og god sti hele veien. Noen myr partier, men kan lett forseres. Stien oppe ved toppen gikk litt på "baksiden" av toppen, og der var ikke snøen borte ennå, men bare flott i dagens solvarme:) Vi brukte ca 1 t 40 min opp.

Rett under toppen var Sniff i forkant, og forsvant over en liten topp. Plutselig kommer en Elg rasende forbi meg, i retning ned mot dalen. Oy, ja ja jeg får vel rope inn Sniff...Men han kommer susende etter rett bak!! Voff Voff. Ser på meg, smiler og sier med blikket sitt, LEKEKAMERAT, Tjohoo.... Ja ja, det er jo faktisk ganske vanlig dette, når JEG velger å ha han løs på tur (PS bare hvor det ikke beiter dyr som utløser erstatning til en eller annen lat bonde, og det begynner å bli alt for mange plasser, spør du meg! Og ikke plukker dem opp dritten etter dem heller;). Så jeg løper bort til nærmeste topp, for å ropt han tilbake. Når jeg kommer bort til toppen, ser jeg elgen og Sniff leke "du har`n" , nede på myra. Nesten litt søtt å se på.. men roper på Sniff, og igjen (og dette overrasker meg like mye hver gang) så stopper han opp, gjør seg noen refleksjoner over livet, og velger rett!. Han snur og kommer luskende tilbake. Ah, for en flott Hund:)))) (men ser ikke frem til dagen han skjønner at det er kjøtt inne i disse elgene)

Bilder, drikke og mat på toppen. Utrolig flott utsikt!! Og så ned igjen, for noen timer i bil, hjem til Larvik. Hvilken tur! utsikt, land, folk, dyr, temperatur, osv osv til om med solbrent i dag:) I løve this life!!