Tyriåsen (22.02.2012)

Ascents Tyriåsen (320m) 22.02.2012

Truger

Vestfold pf 100 topp. Tur følge: Sniff:)

Vi parkerte 50 m forbi avkjøringen til skytebanen på Skarsløkka. Herfra er veien opp privat, og skiltet ved veien oppfordrer uvedkommende kjøretøy til å ikke bruke veien videre. Så da respekterer vi jo dette. Selv møtte vi offroad biler oppe ved Orebergvannet, så det er jo mulig å kjøre lengre opp om det skulle være ønskelig.. hmm.

Vi bruker apostelens hester opp til ca 50 høydemeter fra toppen, da det går skogsvei nesten helt opp. Og bonden har hentet skog ut av området, og i sporene til tømmeret var flott og lettere en bruke, enn truger eller ski hele veien.

Trugene var greie å ha oppe på toppen:) Mye Elg aktivitet her oppe, men ikke så god utsikt pga trær.

Men en kan få litt utsikt mot Oslofjorden, om en går ut mot kanten av toppen eller fra skogsveien om en følger den på østsiden oppe på toppen. Om en velger å gå ned på vestsiden, har en flott utsikt mot Hvittingen (kommunetopp for Holmestrand) og oppover mot Skirmsfjella i det fjerne.

Oppe ved Orebergvannet så vi i sommer når vi var oppe på Hvittingen, at det var laget til flott grillplass/rasteplass i det en kommer opp til vannet. Og det rykket i "badefoten":) når vi gikk forbi.