Skalhogg (19.01.2012)

Ascents Skalhogg (424m) 19.01.2012

Elg-møte igjen:)

Vestfold pf 100 topp. Tur følge: Sniff. Bivånere: Elg, storfugl

Tilbake i Vestfold, igjen.

Vi kjørte opp til Hem kirke, og parkerte her. Så til fots, opp på skogsvei opp til hemstua, hvor veien stopper. Her er det på med gamasjer og slite i litt snø opp mot toppen. Finner ingen sti / vei oppover, så da blir det å finne letteste vei opp. Det føltes som at vi har valgt en god vei opp, selv om det er tungt å gå i snø uten truger. Dette kommer egentlig som en overraskelse hvert år: Å gå i snø er tungt, MEN djævelsk god trening.

Det er elg spor over det hele, som vanlig. Det er det å finne på alle toppene. Men når vi kommer opp mot topp platået ser vi helt ferske spor, og urin. Sniff er full av energi etter lukt i området. Men vi fortsetter mot toppen. Jeg stopper for å sjekke GPS for selve topp punktet, titter bort på Sniff, som sitter forsteinet. Jeg går bort til han, og titter i retningen, han ser. Og der står jammen ta en elg, ca. 5 meter unna oss. ULTRAKULT!!:-) Setter meg ned på kne, for å få frem kameraet. Og selvfølgelig får jeg tatt bilde, men blitsen står på, og da blir jo resultatet: fint bilde av egne pust:) Ja, ja, men møtet kan ingen ta fra oss. Elgen løp sin vei, og vi ruslet videre til toppen.

Mørket hadde nå senket seg, og vi fikk en nydelig tur ned igjen i lyset av hodelykten. Flott å gå å filosofere i lyset av hodelykten:)