Prestskjeggen (18.01.2012)

Ascents Prestskjeggen (254m) 18.01.2012

Porsgrunn pf 100 topp. Tur følge : Sniff:)

På tur igjen, og for å nå freden og roen. Tåkeluren ulte i fjorden til morgen, men det gjør ikke noe..:)

På tur ut til dagens mål som er Prestsjeggen og/eller Skjeggås? passerte vi ikke mindre en to motorveier fra stedet vi starta (se GPS kurs) Navnet Skjeggås henter jeg fra minneplaten om milorg gruppen som holdt til her oppe fra 1943-45. Skjeggås-Leiren står det på minneplaten. Hadde vært moro å finne informasjon om dette. Spesielt siden det er en ås som lyder dette navn 2-3 km lengre nord inn i Larvik kommune.

Minneplaten og bok for innskriving, finner du ca. 100 meter rett øst av topp punktet. Her går det også rød-merket sti ned fra toppen på nordsiden av åsen. Men jeg vet ikke hvor den ender opp eller starter. Noe trafikk er det opp hit, siste registrerte var 31.12.11.

På tur inn går vi på flott traktorvei rett inn til foten av åsen. Vi går rett opp på sørsiden, for å få med syd toppen. Fra syd toppen går det dyretråkk/ sti videre til "hoved toppen". Begge plasser har fin utsikt sør og vest.

Mye dyreliv her også i dag, med både to vinge-de og firbeinte, til Sniff sin store glede.

På tur ned igjen prøver vi å finne stien som er merket på kartet. Den skal gå 180 grader fra toppen, og svinge seg ned på vestsiden. Vi finner av og til noe som minner om sti på tur nedover det som er en langsgående kløft. Ett sted langt nede (en busk) ser vi blåmerking, men det er så langt oppe på treete, at det sikkert er noen år siden det ble malt. MEN vi gikk på ett moro sted ila kløfta, hvor den er smal og høy samtidig. Og en stor stein (troll-nese!) gjør slik at en må krype litt under.
Det er sikkert et troll som har stukket nese ned i noe den ikke skulle ha gjort, satt seg fast, og måtte bryte av nesen, om morgenen, når sola begynte å lyse på morgenkvisten. (glad for at jeg aldri blir helt voksen:))))
Går greit å følge opp også, men det finnes sikkert bedre veier:)

Prestskjeggen

Written by Roger 18.01.2012 22:05

Jeg gikk opp parallelltraseen noen hundre meter lengre øst enn deg, fra gamle E-18. Den rødmerka løypa møtte jeg sørøst for foten av toppen. Den later til å gå langs østsiden av toppen og kommer da antagelig opp på toppområdet eller inn til minneplata fra nord.

Jeg gikk også ned ”stien” langs vestsiden av toppen. Ikke mye som minnet om tråkk der, men leia falt seg i hvert fall naturlig nedover.

Den minneplata skal vissnok ha vært litt på vandring, blitt flyttet på, fra toppunktet og inn på vestfoldsiden av toppen/leirområdet. Hvorfor vites ikke.

Sv: Prestskjeggen

Written by 19topper 19.01.2012 09:04

Kult! Da vet en jo hvor den rød-merka løypa kommer ned.

Har sluttet med å bli overrasket over stier og veier som dukker opp, uten at det er noen form for merking på noe kart! Lurer på om den norske karttjenesten er på randen til fallitt? Er spent på oppdatering-ene og kartene som kommer nå:)

Lette litt på nettet etter milorg aktiviteten her i området, men fant ikke stort..:(