Flott rundtur nord for Lenningen (16.10.2011)  6

Vestre Røssjøkollane (1,285m) 16.10.2011
Solskiva (1,184m) 16.10.2011
Tørrisknatten (1,213m) 16.10.2011

Årets flotteste vær hadde lurt seg frem på denne Søndagen. Etter en flott langhelg med ny topp hver dag, stod kommunetoppen til Nord Aurdal for tur. Ved kart gransking i kombinasjon peakbook og boka "På tur i Valdres" bar det av sted.

Det lå litt snø i fjellet rundt forbi, så det betyr deilig trening for beina. Legger som lår:) Hadde nesten glemt hvor god trening det er for beina å labbe i snø.

Start DNT sti..
Godt merket opp mot "salen" av området

Fulgte DNT sti opp fra Tronhus, og over Solskiva. Det går sti opp til høyre rett nedenfor toppen fra DNT stien. Videre ned herfra og over til Nord Aurdals høyeste topp, Djuptjernkampen. Jeg valgte å gå rett mot foten av toppen, og så i etterkant at det hadde vært lurere å fulgt sti. Men pytt pytt, myrene var nesten hardfrosne, så det gikk fint. Opp til toppen, og en kort lunch før Sniff og jeg trasket videre.

Vi så nå at toppene lå og lokket på rad og rekke mot øst. Så vi trasket videre opp til Tørrisknatane, Sniff som går løs for det meste hadde seg noen deilige løpeturer rundt i området her. Han var fornøyd, men tror ikke rypejegerne som kom ned fra nabo fjellet var like glad, siden han hadde "rensket" fjellet for fugl:)

Herfra gikk vi videre mot den vestre av Røssjøkollane. En ny liten matbit her, siste vannslurken, og så ned på to sekundærtopper, Før vi kom ned på stien igjen, nedenfor solskiva, og tilbake ned til bilen som stod parkert ute ved fylkesvei 204.

Tror jammen ta det var første turen i år, hvor jeg ble solbrent! Terrenget var lett gått, mye rype, storfugl og en smak av vinter i området gjorde dette til en super flott tur. Streken i regninga er at jeg hadde lagt kameraet hjemme, og fikk bare tatt mobilbilder.

Solskiva
Toppen Djupetjernkampen og ut mot lenningen
360 fra Djuptjernkampen
Takk for turen Sniff
Ned mot tåken igjen...

Flotters

Written by mortenh 18.10.2011 20:45

Det er et herlig område i grunnen rundt Djuptjernkampen. Så du har tilbrakt høstferien i Valdres ser jeg, med flere små glimt fra kjente og kjære turmål herunder Djuptjernkampen og Grindane.

Litt kaotisk bildeplassering i rapporten, men det tåler vi.

Har dere hytte her eller leier dere?

Sv: Flotters

Written by 19topper 18.10.2011 22:18

Hei og hå. Med kjæreste i Aurdal, som er flott tur kamerat, og siden hun bor der, blir det en flott base for turer i flotte områder. Og med boka som du sikker "kjenner" godt, "På tur i Valdres" er bordet dekket for sikkert år fremover:-)

Når det gjelder bildene, så sliter jeg med redigeringen. Øver hver gang, og titter på info-en om redigering. Men det sitter ikke ennå.. men kommer seg..håper jeg:-D