Grindane (14.10.2011)

Ascents Grindane (1,724m) 14.10.2011

En ny super fjelltopp i Valdres:) Med på turen:Bente og Sniff

Vi kjører E-16 til grindarheim, og tar av opp mot Helin. Her er det bom som koster kr 60,-. Snødekke på deler av veien, men med pigg går det greit, sikkert uten pigg også. Når vi kommer opp til Helin vannet, er det merket opp til høyre mot Grindane. Ny bom her, som koster kr 50,-. Kjører opp veien til en kommer opp mot Belgjislettene, hvor du finner fin parkering plass, og starten på stien opp mot Grindane.

Fra starten her er det lett sti, som er merket med varder, og hvit V på de fleste vardene. Bruker ca en time opp til skaret, hvor det er ett reingjerde. Etter reingjerdet går stien, hardt høyre, langs gjerdet til neste topp, for så videre opp til selve toppen. Selv om det var en del snø, er turen lett gått. Ca 150 meter under toppen er det en flott kløft som sjærer ned mot Grindetjednet. Flott utsikt nedover:)

Når du kommer opp til toppen er det KONGE utsikt til hele Valdres, Jotunheimen og deler av toppene på Hardangervidda. Spesielt er toppene Hurrungane majestetiske, også sett herfra:)

På turen opp fikk vi besøk av både reinsdyr, rype og fjellvåk eller musvåk.

Startpunkt og parkering

Reingjerde på sadelen mellom Grindane og Belgjinøse

Ryper

Topp på toppen:)

Majestetisk!

Flott med reinsdyr
Takk, Bente og Sniff for flott tur:-)