Varden (27.09.2011)

Ascents Berganvarden (456m) 27.09.2011

Fin tur sammen med Sigurd, Magnus og Amalie (og Sniff selvfølgelig:)

Tur til Larviks høyeste fjelltopp

Liten tur rapport fra egen hjemmeside i juni...

Turen opp hit kom egentlig etter ønske om å lage en liste over ti-topper for Larvik kommune. Hadde tittet litt på kart for Larvik om hvor den høyeste toppen lå. Dagen etterpå fikk jeg boken "luftige topper" (link på siden). Som har en oversikt over 50 luftige topper i Norge som du allikevel ikke trenger tau, for å komme opp på. Og der i enslig majestet, står Larviks topp, som den eneste sør for Hardangervidda.

Moro å lese om "topper" i Larviksområdet, siden det ikke akkurat myldrer av topper fra området her noe sted i litteraturen. Først når vi kommer opp mot skrimsfjella, begynner vi å snakke. Men ikke selg skinnet før bjørnen....osv.

Utgangspunktet for turen er å kjøre Rv 40 nordfra eller sydfra. Når du kommer til kommunegrensa mellom Larvik og Lardal, så kan du svinge av veien til motsatt side av der du ser bygget til knaske røtter på Berganmoen Industriområde. Det er to avkjøringer, som begge leder til en vei/"kryss" ved en bondegård (etter ca. 1 km), som går opp mot fjellet. Ta av og kjør opp ca. 1 km, eller bare parker nede ved veien/"krysset", siden det ikke er så mye parkeringsplass oppe ved bommen. Og det er bare flott å få 1 km ekstra på turen hver vei:)
Bommen som kommer etter ca 1 km fra bondeården

Lite parkeringsmuligheter, men en til to biler der du ser min stå, eller en til to biler langs kanten som du ser nede i hø. hjørne. Så om du ønsker, så parkerer du nede ved "hoved" veien, og får en litt lengre tur:-)

Etter ca. 400 meter fre bommen, kommer du til dette skillet. Og her tar du til venstre
Etter at du har tatt av veien, ser du dette skiletet. (gapahuken i bakgrunn)

Oppe ved bommen går du til første avkjørsel. Her ser du det bygges (eller er ferdigbygd) en gapahuk for jakta, og det er skiltet videre med "Vind-fj.Stien" Etter dette bør du ha tittet på ett kart eller foto, slik at du har i hodet ca. hvor en tar av og lengde på løyper. Det er lett terreng opp til første avstikker opp mot høyre mot toppen. Hvis du fortsetter noen hundre meter til, kommer du til mulighet nr to. Det er merket med blått merke/bånd innimellom. Etter du har tatt av, så går det faktisk traktorsti helt opp til foten av selve toppen (fra begge avstikkere). Det er bare ikke alltid mulig å se at det er traktorsti/sti, siden det nok er MANGE år siden det har vært ryddet skog og kvist på stien.

Dette er en steinlagt traktorsti...... det gjelder å følge med på hvor veien går:)

Her ser du den veien opp som jeg fant ut å være enklest, og gjenomførbar uten tau eller økt risiko. Men det er vanskelig å se når du står nede i tett skog, og nesten ikke ser toppen, bare noen meter unna. Men klarer en å følge "traktorstien" helt opp, så stopper denne der du ser stripen begynner på bildet.

Når en ser konturene av toppen, så er det fristende å ta turen ut av stien og bort til fjellveggen som er markant mot østsiden. Noe jeg selvfølgelig gjorde. Men igjen så opplever en at stien som har ført tusenvis av føtter før deg, gjerne er mer gjennomtenkt i veivalg, enn mitt ene øyeblikk av "tindrende klarhet ift veivalg". Hadde nok kommet meg opp, men ikke med hunden som var med, og hadde ikke vært forsvarlig. Så etter mye klyving og rot, tilbake til "traktorstien" og følge denne opp til foten av toppen. Klyving opp til toppen, hvor det belønnes med flott utsikt, og ro i skjelen. Ikke mye trafikk opp hit når en leser navn i boka. 54 stk hittil i år (11 juni) sier sitt.

Ofte er det slik når en går mot en topp første gangen, så er det litt rot med veivalg. Derfor er det altid moro å se når en går ned igjen, stien som andre har gått før deg, om det stemmer sånn nogenlunde, med det en selv har brukt på tur opp. Det gjorde det ikke denne gangen:) men jeg vet ivertfall om flere muligheter neste gang:-D Turen nede fra bommen, og opp til toppen, uten for mye rot, er på 3-4 km. Så ta gjerne barna med:)

Bakevja

Written by Roger 22.11.2011 23:40

Du har latt deg forlede av den inntegna stien på kartutsnittet i boka ”luftige topper” du også ser jeg :) Gjorde det samme i fjor da jeg skulle opp hit for første gang, men det ble bare tull og rot fra den kanten der, særlig uten gps. Må være utallige år siden noen besteg toppen fra den kanten. Noen dager etterpå fant jeg ut hvor den virkelige stien gikk. Det var bare å følge skogsbilveien/bomveien litt lengre opp og ta første traktorspor opp til venstre, mot skilting Vettakollen/Huldrestien. (Vettakollen er det lokale navnet på toppen) Du verden så bra sti det var her, som himmel og hav i forskjell fra dagene i forveien. Skiltet med Vettakollen er nevnt i rutebeskrivelsen i boka, og omtalen av stien er også riktig, men stien på kartutsnittet er tegnet inn feil i forhold og forleder enn bare opp i bakevja:)

Sv: Bakevja

Written by 19topper 23.11.2011 22:51

Er lett å lure;), og skal prøve den andre veien senere. Det er forresten gått ganske "mange" på denne siden på seinsommeren og høsten. Begynner å bli sti igjen:) Merket stor forskjell på første og andre tur i år...