Glitterheim (24.06.2016)

Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 24.06.2016
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 24.06.2016

Go tur i Veodalen

Som så mang en gang før, sitter en å studerer hjemmesiden til lyg.no…eh mener yr.no. Hvor vil det være sol de neste 5 dager, og enda viktigere, er det noen fjelltopper i området som lokker med sine spisse topper og brede midjer :)

Denne gangen var vi heldig med at Glitterheim hadde åpningshelg, i samme periode som jeg og ungene hadde mulighet til tur sammen. Jeg gledet meg stort, da jeg ikke har gått Veodalen opp før, men kommet andre veier.

Etter vi kommer opp til parkeringen, og får slått leir for natten. Ser vi snart at dette er en flott dal, som bare gir og gir av flott utsikt.

Kveld

Happy kids :)
Happy kids 2 :)
Kattugle satt og underholdt oss på tur inn i dalen
Nyte og oppdage på nye plasser
Sniff vurderer mygg antallet før utenatt ;)
Elven renner inn i idyll
Like før natta...men mørkere blir det ikke.

Morgen

Slår opp øynene til solglimt

Vi trasker innover, og kommer opp til hytta, får oss «hunde-rom» og hiver av litt fra sekken. Går raskt videre opp mot Glittertind. Ungene har ikke vært her før, mens jeg kom andre veien sist jeg var her. Tør stein på sommer stien, nesten helt opp under toppen. Sola og skyene kjempet om å få dominere turen oppover. Skyene vant knepent rett før toppen lå under våre bein, MEN til gjengjeld fikk vi superb musikalsk blokkfløyte innslag fra ingen ringere en vår alles kjære gullrute vinner med «Norsk Attraksjoner», den evig humørfylte og grilldress kledde (ikke nå ;) ) Linda Eide. Dette topp besøket kommer jeg til å huske til evig tid :-D <3

Once in a lifetime opplevelse!

Etter musikalske innslag og mat på toppen bærer det ned igjen. Snarveien om Ryggjehøe kjennes godt i beina ennå. Å gå inn nye sko, uten såler, fra parkeringen i Veodalen + rundturen her er en «once in a lifetime» påfunn. Men smiler læll. Steinbukampen lar vi ligge til neste gang, av samme årsak som forannevnte.

Men ned igjen, er det på med hyttesko, og frem med fotoapparat, rusle rundt i området å se etter bilde motiver, med en kald pilsner i lomma..klar til nytelse :) Ungene tar seg en time på øyet før middagen. Kommer tilbake til hytta etter en stund, og der er det jammen to av venninnene til gullrutevinneren som har med trekkspill! Og i kveldsola, imens myggen summer, ølet er kald og go, naturen vakrere en vakrest, er sommerdagene helt fantstisk med trekkspill musikk til å male alt enda vakrere, og temperaturen i skyggen er 16 grader kl 20, 1390 moh i verdens vakreste land.

Friske egg til frokost?

Neste kapitlet på programmet er maten. Maten på norske turistforeningshytter er nesten uten unntak elefantastisk god!! Om det å ha noen mil i beina, kombinert med hyggelig og vakre fjellfolk (spesielt fra Sogndal) og en go porsjon frisk luft, er med på øke smaksløkens trollkraft skal jeg ikke si noe om. Men bedre mat har jeg aldri smak noe sted! Spekekjøtt av hest, er også smakt på, og det smaker nydelig det også.

Etter maten ble en liten luftetur på hundene, før Ole-lukkeøye kom hurtig og brutalt innom rom 18 på Glitterheim.

Neste dag, tok vi oss god tid, med frokost, før sekkene ble pakket. Rommet vasket, og skoene tatt på. Og jammen er ikke skoene også gått inn ;) Rusleturen tilbake til parkeringen, var like flott som turen inn. Litt regn ble det på slutten, men vesentlig mindre enn de som gikk videre til andre hytter denne dagen.

På tur tilbake hadde ungen lyst til å titte på riddersparanget, og litt vaffler på Gjendesheim, så da ble det ett par små stopp her før turen videre til de Vestfoldske byer.

Og etter hva jeg fikk med meg, og hva folk forteller..ja så er jotunheimen klar for fotturer på sommerføre over det hele. Hengebroen ved Tjønnholåe er ikke tilstede, så om folket fra høyt og lavt ikke har laget ny hengebro, så anbefales det å gå over nede ved Russvatnet, og ikke du hopper «lekende og lett» på steiner i elva.

Om en noen gang lurer på hvorfor en i alle værdens dager bruker nesten all fritid til å gå i fjellet..ja så er slike turer svaret…det er fantastisk.

Og takk til alt det vakre der ute i fjellheimen, og spesielt til Amalie og Magnus som trasker samens med meg og Sniff, og alltid godt humør.