Med "Jesustriks" til Bjørnøya* (29.02.2016)  6

Ascents Bjørnøya Sør (132m) 29.02.2016 13:24
Bjørnøya (149m) 29.02.2016 14:19

37/69

Jommen enda en flott dag i moder jords naturbinge i dag også.

Vi ville over til Bjørnøya i Farris, og benyttes oss av den lille isen som er å finne på Farris i år :( Hele Farris er isfri, unntatt i ett lite hjørne her opp i kjoseområdet. 1 km sør eller øst av vårt krysningspunkt er det "padleføre" helt ned til Larvik sentrum.

Isen holder 12-17 cm tykkelse, så rimelig sikkert ennå, selv om den pratet hyppig til oss på tur over.

På øya er det enkel tur opp veien forbi øvre gård, og opp mot toppen. Veien går like under toppen, så det er lett tråkk gjennom blandingsskog opp til toppen.

Ellers ser jeg at målet mitt om å besøke alle vestfold pf 100 toppene før påske, som tjuvtriks for å kvitte meg med lungebetenelse og akilles problem i romjula, nok ikke lar seg gjennomføre da enda ett av kristendommens eventyrhistorie nærmer seg med stormskritt. Og dagene fylles med jobb, reise til Sola og fotografering på NM i kiting Vierli på Rauland.

Men hey hey, Lungebetennelsen er borte og akillesen er nesten restituert :-D

På vei ut til øya...
Fortsatt go tykkelse på isen.
Pga stråling fra mobilmasten her oppe, har mauren tydelighvis mutert, og er nå blitt vinteraktiv OG kommuniserer sitt ønske til oss mennesker ;)
Fjordgløtt tilbake mot Kjose, fra toppen
Utsikt mot Eikensøya i det fjerne...fantastiske flotte leirplasser for både sommer og vinter overnatting i det området...sjekk ut om du ikke har prøvd det ennå!!
Snart over på fastlandet igjen..
Takk for i dag, Bjørnøya...Håper vi en dag også får besøke din navnebror i Barentshavet før palmene begynner å vokse der oppe igjen. Inntil da ses vi nok igjen før sommeren her nede :-)

Sikker is

Written by otto 01.03.2016 08:07

Nest siste Vestfold-topp på sikker is. Trodde isen var forsvunnet også rundt Bjørnøya. Da blir det vel en liten feiring over påske i Re kommune..

Sv: Sikker is

Written by 19topper 02.03.2016 21:50

Det blir bra. Vi kan legge ut tørris, om dagene blir for varme ;) I dag har vinteren kommet tilbake til fylket...20 cm på bakken i Larvik ila ettermiddagen :-D Bare synd at det nok er borte igjen over helgen..men vi får se.