Rangling over tindenåler i Kvistadkjerringane (30.07.2023)

Start point Årsetsætra (508m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Breiskåren (1,519m) 30.07.2023
Jeksla (1,483m) 30.07.2023
Skårakongen (1,475m) 30.07.2023
Skåramannen (1,488m) 30.07.2023
Skårasalen (1,542m) 30.07.2023
Tåkehav over Hjørungfjorden, sett fra Skårasalen
Skårasalen sett fra Breiskåren

Bildet øverst er tatt ved en tidligere anledning, men viser circa rute vi gikk og gradering av den. Ruta som er illustrert er ikke nøyaktig, for eksempel ligger det meste av klatrerutene opp til Skårtanna, Jeksla og Skårakongen på motsatt side av eggen i forhold til bildets perspektiv.

Spontantur sammen med Mathias som ferierte i området. Jeg fikk en hviledag innimellom føringa og værtjenestene Yr og Windy var samstemte på et definert værvindu fra morgenen av til kl 14.00, særlig i midtre og ytre Sunnmørsalper. Ganske så blindt i forhold til hva som kunne vente oss bestemte vi oss på å prøve ett raid bortover Kvistadkjerringane fra Skårasalen å se hvor langt det kunne gå.

Vi møttes ved Bondalseidet og samkjørte siste rest opp til parkeringsplassen i Kvistaddalen. Herfra ble det godt driv opp til Skårasalen hvor vi brukte svært nøyaktige 90min på. Da vi kom på toppen av Skårasalen viste Mathias tegn til noe nervøsitet i det han så hva som lå utover mot sørvest. Kvistadkjerringane tror jeg må være rangert høyt opp på lista over kvasse, brutale og lange fjellrygger vi har i Norge, særlig med tanke på hvor mye klatring ulike hamrer, tårn og pinakkler gir her. Jeg, sett fra mitt perspektiv viste som vanlig ingen tegn til nervøsitet så klart!

Vi startet med usikret nedklatring ned de første hamrene fra Skårasalen. Her er det veldig eksponert, men svært gode tak til både armer og bein ga nok sjeldent mye mer en grad 2+/3- på det meste. Midt i mellom Skårasalen og skaret mot Breiskåren ligger det en større hammer. Her kjørte vi rappell på Sørvestlig side av hammeren og rundt ett hjørne. Jeg klatret opp her og vil nok si at her er det en kort men sterk grad 3 eller svak grad 4. Hammeren sees litt over midt på eggen i bildet til høyre.

Breiskåren var enkel å bestige, noe klyving over sva, ellers var fuktig og glatt mose den største fienden opp her. Videre mot sørøst endte breitinden i et ordentlig stup, så her ble det en rappell ned som var svært nøyaktig 29m, så det var godt vi tok med 60-meterstauet. Skal sies at det er mulig å rappellere ut mot SØ her som vil gi 25m rappell som ville passet bra om man hadde med ett 50-meterstau.

Fra toppen av Breiskåren og videre utover Kvistadkjerringane
Meget fin rappell ned fra Breiskåren
Skåramannen, med illustrert rute opp
Skåramannen sett fra toppen

Skåramannen var neste nål i rekka. Vi fulgte noen hyllesystemer rundt denne på sørvestsiden og kløyv opp noen hamrer og over noen frodige hyller før vi kom opp til det som så ut som enkleste variant opp til toppen. Her valgte vi å sikre opp i ett tydelig dieder som jeg tror kanskje kan graderes til en sterkt grad 3/4-.

Enklere over noen hyller opp til toppkrona. De siste 2-metrene her gav ganske fin og eksponert klatring til toppen. En mulig variant finnes ut på sørøstsiden også under den siste hamren, men den var svaete og moselagt og fristet lite så fuktig mosen var nå.

La igjen to halvgamle slynger på toppen og rappellerte ned, her var det også svært gunstig med ett 60-meterstau da rappellen vår ble nøyaktig 30m ned til trygt nok terreng.

Vi passerte også ei svær hule i fjellet litt sørøst for Skåramannen, denne sees tydelig fra Urke og lengre oppe i Kvistaddalen og er fra gammelt av kjent som Skåraholet. Ifølge en historie skal Skåraholet ha fått sitt første besøk en gang på 1800-tallet av en kar fra Bondalen som etter tradisjon hadde med seg ei potetkake opp. Han spiste kun halve kaka inne i hula, og resten da han hadde kommet seg helberga ned igjen.

Mot Jeksla og Skårkongen
Jeksla i midten, Skårakongen bak til venstre

De to neste i rekka ligger ganske tett opp mot hverandre, Jeksla og Skårakongen. Etter å ha sett litt på Jeksla fra alle kanter så det ut som at enkleste ruta opp gikk rundt ett hjørne mot sørvest og så opp ett dieder/riss på vestlig/nordvestlig side av tindenåla. Hjørnet var teknisk sett ikke så vanskelig, men noe eksponert og vanskelig å sikre slik jeg gikk den. Men etter å ha lett og nølet i noen minutter fikk jeg inn ei nøtt jeg kunne stole på. Ruta fortsatte opp på vestsiden over noen bevokste hyller før ett nytt og ganske vertikalt dieder ledet opp mot toppen. Gode tak her, så jeg føyk opp temmelig fort. Prøvde to varianter i toppen, enkleste var inn mot venstre. Ny fin rappell på ca 15m ned direkte fra toppen.

Rappell ned fra Jeksla
Skårakongen
Rutevalg opp Skårakongen

Klokka gikk rundt 12.00 vokste det raskt fram tåkesøyler i alle fjellsider i rundt oss. Straks var det noe tåke i rundt oss, men ingen indikasjon på umiddelbart nedbør. Skårakongen så mer seriøs ut enn de andre nålene, her var det definitivt ingen enkle ruter opp. Ett tydelig dieder mot vest så ut som en mulighet så vi kjørte på. Jeg hadde vel egentlig lovet Mathias å få ledet denne, men jeg glemte det å gikk selv. Fant snart ut at det kanskje var for det beste da jeg er den som er mest komfortabel av oss to å lede på høyere grad ute, akkurat nå ihvertfall. Fikk satt en god standplass, men den var ikke like god å stå på. Klatret opp ett bevokst parti før jeg kom opp til diederet.

Her ble det umiddelbart ganske teknisk. Her hadde det vært hyggelig med store kammer i størrelsen 2 til 4 ettersom det går ett vertikalt riss (selve risset ekspanderer noe utover så dette er nok mest terreng for kammer) inne i diederet. Fikk satt den ene 2'er-kammen i risset og en 0,4'er i ett horisontalt riss 2 meter oppe. Det var ganske fuktig og klissete, spesielt i risset og ikke optimale forhold, så marginene følte jeg var mindre enn på ei god stund, så her røyk jeg på 3-4 forankringer opp fordelt på 6-7 meter, noe som er uvanlig for min del! Videre opp ble det enklere. Satte toppforankring i en av de svære blokkene på toppen. Fint å se at Mathias også sleit litt her på topptau!

Rappell ned igjen og retur ned rennesystemet nedenunder Jeksla. Regnet kom idet vi var nede i dalen, så dette ble utrolig godt timet, godt hjulpet av at værmeldingene stemte på minuttet, noe som har vært uvanlig den siste måneden.

Jeksla og Skårasalen sett fra Skårakongen
Urke, Hjørungfjorden og ettermiddagsbyger på vei

Rå tur!

Written by j_snorre 10.08.2023 11:12

Gjorde du deg noen vurdering av hvordan det ville være å gå turen motsatt vei?

Sv: Rå tur!

Written by Þróndeimr 10.08.2023 11:59

Mener det skal gå helt fint å gå den motsatt vei. Er nok tøff klatring opp Breiskaren om man går direkte opp skarpeggen slik som i bildet hvor du ser vi rappellerer ut på venstre side. Jeg så ikke etter noen alternativer på vestsiden av eggen opp til Breiskaren, men er mulig det finnes omgåelse der skal man tro detaljkartene. Ellers er jo bestigning av de andre nålene lik uansett vei man går.

Opp til selve Skårasalen må dere opp en luftig grad 3+/4- ut på venstre side ved den ene hammeren, ellers er resten fin klyveklatring i luftige omgivelser.

• +

Sv: Sv: Rå tur!

Written by j_snorre 10.08.2023 12:02

Takker

Written by MathiasMikkelsen 02.08.2023 19:42

Takk for vår til nå mest komplekse tur, men den skal vel slås igjen. At vi fikk til alt detta på under 8 timer skjønner jeg fortsatt ikke

Sv: Takker

Written by Þróndeimr 10.08.2023 11:59

Definitivt komplekst! Resten må gåes en dag på bedre værvindu!