Trollatraversen (09.08.2021)

Start point Hoåsbrekka (109m)
Characteristic Alpine trip
Trollatraversen (1,700m) 09.08.2021 06:30
Trollatraversen - NV for Søre Trolla (1,700m) 09.08.2021 06:30
Store Trolla - klyving under S1 (1,830m) 09.08.2021 13:45

Trollatraversen kan gåes i mange ulike varianter. Originalt starter traversen fra Snøskar, skaret mellom Nordre Trolla og Skarfjellet. Derfra går ruta opp til Nordre Trolla, over til Store og følger eggen videre ned til Søre Trolla og ender i Pinakkelskar. Populære varianter av denne er å ta med hele ryggen opp til Skarfjellet, samt å gå traversen helt ut til Hoåsnebba. For logistikkens skyld går nok folk flest opp fra Hoås i Sunndalen, opp til Nordre Trolla og går traversen derfra.

Jeg har fram til nå hatt mange turer opp til Store Trolla, samt to turer opp til Hoåsnebba hvor jeg har gått ut til Søre Trolla og deler av eggen videre mot Store Trolla. Jeg vil bruke bilder fra flere av turene for å utfylle rapporten men størsteparten av bildene vil være fra føringsturen jeg hadde for peakbook-bruker HegeSA i august 2021. Dette var en føringstur i regi av Jotunheimen Arrangement.

Dette blir en beskrivelse av traversen fra Hoåsnebba til Nordre Trolla, fra sør til nord. Vanligvis går man traversen fra nord til sør med tanke på de tre hamrene opp mot Store Trolla, men ettersom jeg aldri hadde gått opp de tre hamrene (grad 4+) fant jeg det tryggest å gå ned hamrene når min første tur over ble en føringstur hvor jeg har det store ansvaret. Grunnen til det var at da kunne jeg fire gjesten ned hamrene hvis klatringa ble for krevende og med dette hadde vi størst sjanse for å klare hele traversen ut til Nordre. Det var også svært lite eller ingen informasjon, illustrasjoner eller bilder fra partiet mellom Nordre Trolla og Store Trolla. Ryggen fra Hoåsnebba til Store Trolla går også under Sørøsteggen og er en fin alternativ rute opp til Store Trolla om man ikke går traversen i sin helhet.

Turen starter ved gården Hoåsbrekka hvor man parkerer på 110moh. Derfra går det en fin men bratt sti opp til Fossa på 920m. Fra Fossa blir ruta opp til Hoåsnebba udefinert og man finner delvise tråkk og noen varder opp i lia. På rundt 1400moh er ruta merket, men mange finner ikke denne stien og går andre veier. Uansett så kommer man opp etterhvert etter en seig tur opp. Jeg og Hege brukte 2 timer og 30min blank opp her på føringsturen, men tror nok folk flest bør beregne rundt 3 timer.

Sunndalen sett fra Hoåslia under en tur til Furunebba i oktober 2017
Fossa med Trolla i bakgrunnen
Hoåsnebba til venstre i bildet
Fra ruta opp til Hoåsnebba med utsikt over Sunndalen

Fra toppen av Hoåsnebba får man kanskje den flotteste panoramautsikten over Trolla-massivet hvor Store Trolla tar seg særlig godt ut. Turen derfra går litt ned og opp til det som kalles Nordre Hoåsnebba og ned i Pinakkelskar. Pinakkelskar byr ikke på større utfordringer enn løs ur og potensiell glatt mose, for mose er det mer enn nok av og den tørker nesten aldri opp! Artig klyving opp store blokker om man skal opp på den høyeste pinakkelen i skaret. For å komme seg opp på neste topp, Sør for Søre Trolla finnes det mange alternativer. De fleste byr på litt klving men rutene opp nærmest pinakkelskar byr på klatring. Generelt mye mose og løse steinblokker i området over denne toppen.

Rett etter toppen av Sør for Søre Trolla smalner eggen rask til og eggen ut til den høyeste av de tre toppene på Sør for Søre Trolla er luftig og eksponert, en god oppvarming til eggen videre oppover mot Store Trolla. For å komme seg ned i skaret mot Søre Trolla går man ned på vestsiden av toppen. Endel løse steinblokker også her.

Artig steinformasjon mellom Hoåsnebba og Pinakkelskaret
Pinakkelskar med Nordre Hoåsnebba
Pinakkelskar og vestflanken på Sør for Søre Trolla
På toppen av Sør for Søre Trolla. 30m dypt skar skjuler seg hvor lyset fra meg stopper

Ruta fra skaret mellom Sør for Søre Trolla og Søre Trolla er en fin klyverute med litt klatring opp mot toppen. Det er lett og sikre og fin klyveklatring i sånn passe eksponert terreng. Søre Trolla er en artig topp å nå, den første ordentlige tinden på traversen. Søre Trolla er også en av de vanskeligste toppene å nå i hele Trollheimen om man tar utgangspunktet i Pf50-lista.

Fra Søre Trolla mot Store Trolla smalner eggen ordentlig til. Eggen ned mot skaret er noen hakk luftigere og mer eksponert enn kjente turer som Skagastølsryggen og Venjetindtraversen. Følger man selve toppeggen må man forby flere krevende klyvepartier samt et kort men eksponert punkt ved Store Trolla S3 som gir klatring grad 3.

Søre Trolla sett fra Sør for Søre Trolla
Spisse Søre Trolla i bakgrunnen
Store Trolla nattestid
Fra toppen av Store Trolla

Utfordringene mellom Store Trolla og Nordre Trolla er mer utfordrende enn de i mellom Søre og Store Trolla. De tre hamrene byr på klatring opp mot grad 4+. Den øverste hammeren er den mest krevende av de tre, en ordentlig luftig og kvass egg med klatring opp mot grad 4+. Man kan omgå de øverste 12-metrene av denne hammeren med å gå ut et hyllesystem mot venstre som går inn på nordryggen av Store Trolla. Da jeg gikk ned her var det grei nedklyving et stykke ned før vi tok nedfiring og rappell ned på sørsiden av eggen til skråhyllesystemet under. Den mellomste hammeren er den høyeste hammeren av de tre med sine rundt 50 høydemeter. Klatringa her er rundt grad 3+ på det vanskeligste og følger noen flotte vertikale riss som kløyver hammeren opp i mange stykker. Den nederste hammeren er mye enklere og kan for det meste gåes bortsett fra et par opptak nederst som gir en grad 2+.

Videre fra skaret opp til Nordre er det fin tinderangling med litt mer ordentlig klyving opp mot selve toppen av Nordre Trolla. Turen ned fra Nordre Trolla byr også på endel utfordringer, noe småluftige klyvepartier for det meste bortsett fra ett punkt som byr på ei mer teknisk klyve/klatreøkt opp/ned ei 2-3m høy sjakt mellom to blokker. Jeg har glemt å ta bilder herfra, men kan anbefale noen flotte bilder fra denne sjakta/sprekken i denne turrapporten av aarvag (Steinar Aarvåg)!

De tre hamrene opp mot Store Trolla
Den øverste hammeren
Store Trolla sett fra Nordre Trolla
Nordre og Store Trolla sett fra Sronningkrona

Kul ryggtravers

Written by hmsv1 14.08.2021 06:35

Artig å se bilder fra ulike deler av denne traversen og fra ulike årstider. På kartet ser det ikke ut til at det kan bli en spennende tur, men her mangler det masse detaljer!

Sv: Kul ryggtravers

Written by Þróndeimr 25.08.2021 07:47

Ja, dette er en lang og artig ryggtravers! Zoomer man inn på kartet ser man mer detaljert hvor ryggen er bratt og eksponert, på grovkartet ser den kanskje ikke så krevende ut nei. :)