Kratertravers, vulkanutbrudd og en veldig stor by (19.11.2019)

Start point Nevado de Toluca Cabin (4,150m)
Characteristic Alpine trip
Nevado de Toluca N5 (4,523m) 19.11.2019 05:30
Pico del Aguila (4,645m) 19.11.2019 05:30
Visits of other PBEs Mexico City (2,300m) 19.11.2019 05:30

En november-tur til Mexico i 2019, et land med flere høye vulkanske fjelltopper over 5000m. Det sto mellom Mexico og Bogota i Columbia da flybilettene hit var under 5000kr tur/retur og rimelige land å feriere i. Ambisjonen var fjelltopper som Pico de Orizaba (5636m), Iztaccihuatl (5286m) og kanskje Popocatepetl (5426m) men sistnevnte hadde vært veldig rastløs i år og gikk i utbrudd samtidig som jeg kom dit. Mexico City ligger på høydene 2300-3500m med "fylkestopp" på nesten 4000m så det er enkelt å finne fine områder å akklimatisere seg godt på. Etter noen dager i Mexico City fikk jeg derrimot en infeksjon som endte i høy feber og en sykehusinnleggelse så jeg måtte nedjustere planene mine litt. Etter litt hvile og rolige dager i Mexico City gikk turen til blant annet Ajusco (3930m) og Nevado de Toluca (4680m).

Kratertravers i Mexico

Topptur til Mexico's fjerde høyeste fjelltopp, Nevada de Toluca på 4680m. Fjellet var sannsynligvis nærmere 5500m høyt da det gikk i ett stort utbrudd for 25 000 år siden som sprengte bort toppen av fjellet og reduserte det med 900m. Byen Toluca ved foten av vulkanen er bygd på et 2m dypt lag av aske og vulkanske materialer fra dette utbruddet. Ett nytt utbrudd 10 500 år siden la ned 50cm aske i Mexico City. Siste aktivitet ved vulkanen er registrert for over 3000 år siden nå, men dette er en vulkan som har store utbrudd, en skjelden gang så før eller siden vil den våkne fra dvalen den nå er inne i.

Turen min startet i Mexico City. På grunn av uforutsigbare værmeldinger valgte jeg å bruke en dyr men enkel metode å komme meg dit på, nemmelig Uber. Turen var på 126km, og ifølge Google skulle det ta 2 timer og 40min, noe som stemte veldig bra. Totalt kostet dette 750kr en vei. Veien til Toluca var bra og sjåføren holdt rundt 130km/h. Jeg var mer spent på de siste 15 kilometrene opp til BaseCamp på 4150m, for på satelittbildet ikke veien så veldig bra ut! Sjåføren viste nok ikke hvor ille denne veien var, men han kom seg opp på ett vis etter hvert på en vei som passer best for fire-hjulstrekkere eller en bil som har en god del mer klaring under en hva Uber-bilen jeg satt i.

Vel oppe på base camp kl 20.00 på kvelden ble jeg møtt av en vakt som nektet meg å gå ut av bilen. Han snakket fort på spansk, og sjåføren min prøvde å forklare meg det samme på sin spansk. Uansett, spansken min er helt ubrukelig, så det eneste jeg forsto av det de sa var kroppspråket, altså her får jeg ikke lov å være. Heldigvis sto det igjen en bil her som akkurat skulle til å kjøre ned, og der var det en kar som snakket bittelitt engelsk. Han oversatte at det ikke var lov å være her nå på grunn av klimaet så jeg måtte ned til landsbyen som ligger på 3 500moh. Jeg dro kortet med at jeg kommer i fra Norge og er vant til is og orkan hver dag, og heldigvis visste vakta om et kaldt land i verden som het Norge og dermed fikk jeg lov til å gå ut av bilen.

Byen Toluca sett fra soveposen på 4150m

Jeg betalte skatt for å få gå på fjellet, 150 pesos (70kr) mener jeg det var før jeg gikk ut mot kanten av området å slo opp camp med utsikt mot Toluca. Været var fint, det var meldt klarvær hele natta og temperaturen skulle gå ned i -6c på toppen. Her oppe finnes det ikke noen slanger og edderkopper som tar livet av meg så jeg la meg ned under åpen himmel og sovnet ganske fort rundt kl 21. Litt over kl 04 var jeg oppe igjen etter ei natt med mye god søvn. Det var såvidt litt frost der jeg lå på 4150m så en iskald red bull smakte særdeles godt. Etter frokosten gjemte jeg storsekken min med det meste av stasjet mitt under noen tette busker før jeg gikk oppover stien som går inn i selve krateret.

På stien opp til kraterkanten
Utsikt over krateret på Nevada de Toluca

Kraterkanten lå på underkant av 4300m og nå var også lyset på vei opp i øst. Jeg fulgte en sti langs kraterkanten opp mot dagens første topp som lå på litt over 4500m. Herfra kunne jeg se soloppgangen i øst, og utrolig nok fikk Popocatepetl et fint vulkanutbrudd som ga meg et fint bilde. Turen bar så videre opp til kraterets nest høyeste topp, den litt alpine Pico del Aguila (Eagle's Peak) på 4640m. Her lå det litt snø og is også men aldri mer en 5-10cm.

Litt vulkan på morgenkvisten er bare fint
Hovedtoppen på motsatt side av krateret
Soloppgang over skyene på dagens første topp på 4500m
Mot Pico del Aguila (Eagle's Peak) på 4640m
Fra Pico del Aguila (Eagle's Peak)
Langs kraterkanten mellom Pico del Aguila
 og hovedtoppen
Langs kraterkanten mellom Pico del Aguila og hovedtoppen

Møtte en meksikaner til før jeg sto på toppen. Han hadde gått opp fra landsbyen på 3500m på ei rute som går direkte opp til hovedtoppen som heter Pico del Fraile (4680m). Pico del Fraile var mer luftig enn hva den så ut som fra nord og det var ikke så veldig mye plass til mange folk der. Jeg satt på toppen i vel 45min og på den tiden begynte skyene å sprette oppover da klokken gikk mot formiddag. Jeg måtte klyve litt for å komme meg videre ned mot øst, men ca 50m nede kom jeg inn i ei veldig fin løperenne med fantastisk god og myk vulkansk grus osm var såpass fristende at jeg tok løpeturen ned renna ned til kratersjøen "Del Sol". Her så jeg flere folk, blandt annet ungdommer som løp rundt innsjøen. Jeg gikk opp på vulkanproppen i midten, El Ombligo på 4320m som var en svært haug av en litt annen type vulkanske bergarter enn de på resten av fjellet.

Toppen av Nevada de Toluca, Pico del Fraile (4680m)
Enda ett lite utbrudd fra Popocatepetl

Etter turen gikk jeg ned til 4150m og fikk haik ned til Toluca hvor jeg tok bussen tilbake til Mexico City.

Popocatépetl i utbrudd

Vulkaner er alltid spennende, og lava er kult det. Men det er lite som slår en diger askevulkan som kan i nær framtid utrydde en by med 25 millioner innbyggere og heldigvis var Popocatepetl veldig rastløs for tiden så jeg tok turen til Amecameca, en liten by som ligger ved foten av Popocatepetl. Byen ligger på 2500m, mens Popocatepetl er på 5400m og tidligere utbrudd har sendt pyroklastiske strømmer i 600km/h gjennom hele dalen der Mexico By ligger nå i dag.

Jeg tok meg inn på den ene hotellet ved torget i byen, kostet rundt 60kr for ei natt på det billigste rommet som hadde en dobbelseng og en dusj med toalett. Fra toppetasjen i hotellet kom jeg meg gjennom ei luke i taket og der fikk jeg god utsikt mot Popocatepetl som innimellom hadde for det meste små utbrudd. På hotelltaket lå det fortsatt ett lag med grå aske fra ett større utbrudd to dager siden, og en del av meg håpet å kunne få se noe sånt. Men samtidig er det vel noe som heter å være forsiktig med hva en ønsker seg og jeg har ingen ønsker om å bli en skrekkens statue slik som de som endte sine dager i Pompeii for 2000 år siden. Mens jeg var her i Amecameca tok jeg også turen til en eldgammel vulkan ved byen og sjekket ut en ganske så fin katedral som hadde blitt restaurert etter å ha blitt totalt ødelagt i det store jordskjelvet i 2017.

Popo (Popocatepetl) sett fra Mexico City
Kveldsaske
Nattaske
Morgenaske
Litt mer aske på formiddagen

Mexico City

Jeg hadde planer om å kanskje bestige Izta (5230m) og Pico de Orizaba (5636m) når jeg var her så turen startet med en akklimatiseringstur til "fylkestoppen" i Mexico City, Ajusco på 3939m. Men jeg hadde dratt med meg en influensa fra Norge som hadde nok gjort immunforsvaret mitt svakt da jeg hadde hatt viruset i en måned da jeg kom til Mexico. Den ene natta våkna jeg opp av frysninger, hjertebank og skjelvinger jeg aldri har opplevd så kraftige før. Jeg gikk til sykehuset og der målte de feberen til over 41c så jeg ble lagt inn og fikk behandling intravenøst i 7 timer før jeg fikk gå igjen. Det var en bakteriell infeksjon jeg hadde fått på ett vis, men testene ga ikke noe svar på akkurat hva det var.

Uansett så måtte jeg ta det rolig den første uka, og med en slik hestekur fulgte mange heftige toalettbesøk de neste dagene! Ideen om å gå krevende turer mye over 5000m la jeg ifra meg og brukte dagene på å utforske Mexico City, en fascinerende by som er så stor at man sikkert kunne ha vært her i mange uker. Hvorfor har de lagt en så stor by, midt oppå en rift i jordskorpen, omringet og i rundt flere store aktive stratovulkaner, ned i en forsenkning hvor alt vann må gå gjennom tunneler for å renne ut av byen, mens vannet som skal inn i byen må pumpes opp fra elvene lengre ned i landet og det er bare starten av regla med hint om at her bør det ikke bygges så store byer.

Mexico City har iallefall det meste å by på, i lik linje som andre storbyen i verden som New York, London, Tokyo. La til noen bilder av en liten del av byen for de som er interessert i byer!

Fylkestoppen i Mexico City

Som akklimatiseringstur dro jeg til Ajusco, den høyeste toppen i staten Mexico City. Ajusco er en vulkan på 3930m som har Mexico City voksende oppover sidene sine helt opp til 3200m. Fra hotellet som lå i sentrum av byen tok jeg Metrobussen til endestasjonen og taxi derfra opp til et veikryss vest for toppen. Derfra var det ikke lange turen fra 3470m opp til toppen. Jeg satt på toppen i over 1 time før jeg fortsatte til nordtoppen Pico El Aguila (3839m). Etterpå gikk turen til Cerro Santo Tomas før jeg prøvde å finne en grei vei gjennom skogen ned til byen hvor jeg kunne finne en buss eller taxi igjen. Fant en slik lokalbuss som jeg hoppet på i håp at den tok meg ned til Metrobussen. Ingen snakker jo engelsk så jeg hoppet av da jeg så at bussen var rimelig nærme en metrobuss-holdeplass via Google Maps.

Ajusco
Litt dyreliv der da!
Utsikt over Mexico City (Stort bilde om du trykker på det)
Cerro Santo Tomas
Iztaccihuatl

Heftig!

Written by Fjellsamleren 20.11.2019 09:26

Gleder meg til bilder herfra.

Sv: Heftig!

Written by Þróndeimr 29.01.2020 21:41

Fikk langt ut endel bilder omsider! :)

Sv: Sv: Heftig!

Written by JoSo 29.01.2020 23:27

Sv: Sv: Sv: Heftig!

Written by Þróndeimr 31.01.2020 14:08

Sv: Sv: Sv: Sv: Heftig!

Written by TERJES 01.02.2020 02:20
            • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Heftig!