Pyreneene's høyeste, en travers og nasjonstoppen i Andorra (26.09.2019)

Start point La Besurta (1,903m)
Characteristic Alpine trip
Pico de la Maladeta (3,308m) 26.09.2019 15:10
Pico Abadias South (3,269m) 26.09.2019 15:21
Pico Abadias (3,272m) 26.09.2019 15:21

Andorra's høyeste, Pic de Coma Pedrosa (2942m)

Distanse: 14,1km | Høydemeter: 1495m | GPS-track fra turen

Jeg dro til Pyreneene sammen med Rune for å gå Andorra's høyeste og Pyreneene's høyeste, samt utforske Barcelona og Andorra La Vella på fem effektive dager. Vi leide oss bil i Barcelona å dro rett til Andorra, en kjøretur på rundt 3 timer. Fikk pakket sekkene og tok turen opp mot Andorra's høyeste. Planen var å overnatte på Refuge de Coma Pedrosa og ta turen opp på morgenen, men endringer i værmeldingen gjorde at vi tok en kveldstur opp. Vi gikk opp til Refugen og fikk servert en solid porsjon middag kl 19.30. Vi spiste bare halvparten og sparte resten til etter turen om vi skulle ha noen sjanse til å komme opp på det her fjellet! Men desserten fikk jeg plass til!

På tur opp sørryggen

Turen opp på Coma Pedrosa gikk fint for seg selv om det var mørkt. Rutene opp til toppen var godt merket. Yr hadde meldt oppholdsvær mellom kl 22.00 og 01.00, med tåke og litt yr før og etter. Vi kom inn i tåka på rundt 2700m, men den lettet akkurat i det vi kom på toppen. Vi fulgte sørryggen opp, en litt mer kuppert og artig rygg en jeg hadde forventet, sikkert fint å gå her på dagtid også! Fra toppen, det man kan kalle magisk utsikt til lysene fra byer i Andorra, Spania og Frankrike, samt stjerneshowet over oss.

På toppen av Coma Pedrosa
Selfie med lysene fra Andorra nede i dalen
Hovedstaden Andorra La Vella
Refuge de Coma Pedrosa

Pyreneene's høyeste og en tøff travers

Etter Andorra kjørte vi tre nye timer til Benasque hvor vi overnattet på et billig hotel i sentrum av byen. Benasque var en ny og liten turistby for turister og fjellfolk som skal i fjellene sommer eller vinter. Vi var oppe tidlig for å gå Aneto. Det tok oss en knapp halvtime å kjøre til parkeringsplassen på 1900m. Det var flere som var i gang med å pakke sekker på parkeringsplassen, så vi ble helt sikkert ikke alene oppover fjellet selv om det var over en time før soloppgang. Første del av stien var en velbygd fin sti opp til Refuge Renclusa, den største av alle fjellhyttene i Pyreneene. Bjeffende hunder og en stor bråkete dieselgenerator sørget for at dette ikke virket som verdens mest hyggelige sted å være.

Ved parkeringsplassen på 1900m
Refuge Renclusa
Rune poserer!
Aneto (3404m)

Det var nok en 15-20 stykker som kom gående oppover, enten fra parkeringsplassen eller fra Refugen. Endel interessante stivalg på folk oppover her, noen som kranglet, ropte mye og endte med å gå feil. Så mye som 80% av de som gikk opp endte med å ikke nå Portillion Superior på 2900m eller kom veldig feil og det endte med hasardiøs klyving for å komme seg over den kvasse ryggen. Denne "porten", ett skar gjennom ryggen Crencha de los Portillions, er det eneste stedet man trygt kommer seg over på, og det er vanskelig å se skaret når man kommer nedenfra, så her er det greit å være en god kart eller gps-track-leser. Varder er det overalt, så det er vanskelig å bruke de som veivisere.

På den andre siden av skaret åpnet en helt ny fjellverden seg for oss, ei ordentlig ur nedenfor isbreene, men hovedtråkket gikk utenfor den groveste ura opp mot brekanten. Rune måtte kaste inn håndkleet på 3000m blank pga stive og sure legger så jeg fortsatte alene. Planen var jo egentlig å bare gå Aneto, men jeg fikk stadig mer lyst til å forlenge med noen topper til langs rekken nordvest for Aneto.

Fra skaret
Klyvepartiet rett før toppen av Aneto
En slags selfie på toppen!

På toppan av Aneto var jeg alene og i løpet av dagen kom kun to andre opp mens noen titalls andre hadde snudd. Noen snudde på breen selv om de gikk med stegjern og isøks, alt for bratt og farlig sa de. Breen's bratthetsgrad er noe i mellom Styggebreen på Juvasshytta - Galdhøpiggen-ruta og Skagastølsbreen opp til Hytta på Bandet, altså ikke så bratt men Spanjolene er nok langt fra like vant til høyfjell og isbre som vi nordmenn.

Utsikt mot Pyreneene
Fra Pico Maldito med Aneto ett stykke bak

Var på Aneto og spiste i ei halvtime før jeg gikk ned igjen. Turen gikk over breen igjen og opp ei veldig løs ur opp til Truca Collada de Coronas og videre til Pico del Medio. Herfra ble ryggen smal og kvass. Ei vardet rute gikk litt ned på sørsiden av kvassryggen, denne var lettere enn selve kvassryggen for der var den noen korte partier med ganske eksponert klyveklatring. Rett før toppen av Pico Maldito hang det stedig flere slynger og både nye og gamle kiler. Siste 20 metrene opp var klatring, kanskje rundt grad 3 som egentlig ikke føltes så veldig eksponert selv om dette var en ganske loddrett vegg over ei stupbratt renne som gikk 200m ned i ei stor ur.

Siste klatrepartiet mot toppen av Pico Maldito fra sørøst. Enkleste rute opp var å klatre etter sprekkene litt ut til venstre for selve eggen.
Toppen av Pico Maldito var en 3m høy pinakkel ut mot stupet til nord
Ruten opp Pico Maldito fra nordvest|

Pico Maldito var en tøff topp med klatring fra de to sidene jeg gikk iallefall. Trolig ikke noe enklere fra nordøst eller sørvest heller for der er stupene enda brattere. Den vanskeligste delen var å komme seg ned nordvestveien på Pico Maldito. Det hang mange slynger på toppen av to store riss i fjellet her, men det var den lengst mot nord som var enklest teknisk sett. Kanskje grad 4 klatring ned her. Takene var svært gode, men det var ett stykke imellom. Rundt 10m var klatring, resten var klyving på godt grovt fjell, langt mellom gode tak, men er man komfortabel med litt klyving på sva går dette helt greit. Videre gikk turen opp på Pico Abadias før jeg skulle bryne meg på den kvasse sørryggen på Pico de la Maladeta. I skaret på 3252m kom det inn ei godt vardet rute som gikk ut på vestsiden av kvassryggen. Litt småeksponert klyving her og der men aldri vanskelig. Mot toppen var det flere huler gjennom kvassryggen som var spennende å utforske.

Huleutforsking på Pico de la Maladeta

Returen ned fra Pico de la Maladeta skulle også bli interessant med tidenes løseste renne ned fra toppen. Her går det nok ingen andre, heldigvis for det. Det raste ut store masser for hvert skritt jeg tok på nedklyvinga. Massene raste helt ned til breen 150m under. Ei diger bregleppe gjorde det vanskelig å komme seg på breen, så her var det stor sannsynlighet for at jeg hadde måttet klatret opp igjen å gått normalruta ned fra fjellet. Så to muligheter for å komme meg over bregleppa hvor jeg valgte den lengst mot vest. Utsatt og litt vått siste klyvinga ned gjorde denne delen til den mest utsatte på turen. Rask retur ned til Refuge Renclusa hvor jeg møtte Rune for så en kort marsj ned til bilen og en kjøretur tilbake til Barcelona for byvandring med en god middag.

Sagrada Familia i Barcelona måtte selvsagt besøkes
Fra flyturen tilbake med utsikt over Pyreneene