Kveldstur til Austanbotntinden (19.07.2019)

Start point Berdalsbandet (1,323m)
Characteristic Alpine trip
Austanbotntinden klyvepunkt ned fra V1 (2,090m) 19.07.2019 19:38
Austanbotntinden klyving mot V0 (2,090m) 19.07.2019 19:38
Austanbotntinden klyving på toppryggen 19.07.2019 20:21

Fikk melding fra Mathias (kollega av meg fra Forsvaret) om at han var i området å ønsket en kort men luftig tur hvis det var muligheter for det. Ble så jeg foreslå Soleibotntinden med Søre eller Nørdretravers, eller Austanbotntinden på kvelden da det var meldt ett ordentlig værvindu mellom regnbygene denne dagen.

Mathias hadde aldri vært på en 2k-topp før, så frisk start å ta Austanbotntinden som første 2k-er! Vi gikk fra bilene i Berdalsbandet rett etter at siste byge hadde passert og fikk etter hvert sola i ryggen mens vi gikk oppover mot Vestraste. Første 2k-topp, Vestraste ble innkassert før vi gikk inn i tåke opp mot Vestre. Møtte to franskmenn som hadde ventet på Vestre på godværet, men nå hadde tålmodigheten tatt slutt så de gikk ned. Skal vi stole på yr, og typisk Austanbotn-vær så forsvinner tåken innen en time eller to var håpet mitt, og det skulle stemme rimelig bra.

Fra svaene tilbake på Vestre

Mathias var ganske spent på luftigheten og klyvingen på turen. Han hadde aldri vært i slike høyder og klatret, men hadde klatret innendørs og utendørs på klatrefeltene i rundt Oslo ei god stund så det var kanskje på tide at han kom seg til høyfjellet nå. Det gikk fint ned fra Vestre og utover eggen. Gikk rett opp hammeren før svaene, noe som er litt luftig og Mathias nevner i ekstase at dette mestrer han mye bedre enn han var redd for! Tåken lettet plutselig og sola kom fram nå også, så dette var i ferd med å bli ordentlig episk!

Litt ekstra utfordring å klatre rett opp på svaene

Ble en halvtime på toppen i det fine kveldslyset mens vi så oss i rundt og snakket om alle toppene, de forskjellige rutene og spenstige rygg-traversene vi har i Hurrungane. Mathias har definitivt blitt bitt av turen og dette er jeg sikker på blir første av flere turer fra den karen! Returen gikk radig og vi var nede ved bilene etter 6 timer på tur.

Blir aldri lei av topppunktet på Austanbotntinden
Kveldslyset på tur ned

Rått!

Written by MathiasMikkelsen 29.07.2019 09:57

Råe bilder og fin oppsummering du har skrevet. Det stemmer veldig bra at dette ikke blir siste tur, så nå brukes kveldene på å drømme seg bort på peakbook om neste tur:) takk

EPISK!

Written by Fjellsamleren 24.07.2019 08:51

Nydelige bilder! Kan tenke meg det er en fryd å jobbe på slike dager ;)