Måne- og solskinntur over Smedeggen (23.11.2018)

Start point Spranget (1,080m)
Characteristic Alpine trip
Klyving Smedeggen 23.11.2018 11:13
Klyving Storsmeden sørøstryggen 23.11.2018 13:02
Månelys innover Kaldbekkbotn

Etter en chat med Morten ble vi enige om å ta en tur over Smedeggen i Rondane med grytidlig start i måneskinnet fra fullmånen. Vi kjørte opp til Spranget og gikk derfra til fots, men burde vi ha satset på ski? Snødekket var langt mer heldekkende enn i Jotunheimen og Sunnmørsalpene som jeg hadde vært i de siste dagene. Skaren var delvis bærende i starten av turen, men innover Kaldbekkbotn ble det stadig flere gjennomtramp som suger energien fra deg. Heldigvis viste været seg fra sin aller beste side. Vi trengte ikke bruke hodelykt før månen gikk ned bak Steet, og en halvtime seinere var det såpass lyst fra sola at hodelykta ble slått av igjen. Lite vind var det å og sikkert ikke mer enn -5c det meste av turen, mens temperaturen nede i dalene lå på mellom -10 og -20c.

Steet til venstre, Storsmeden midt på og Veslesmeden til høyre
Fullmånen forsvinner ned bak Smedeggen

Bakkene opp fra Kaldbakkdalen var tung og seig, men høydemetrene gikk unna, etter hvert! Vi rakk ikke å komme oss helt til toppen av Veslesmeden før sola sto opp i sør, men det var egentlig greit, for da vi satte oss på toppen av Veslesmeden kunne vi såvidt kjenne at sola varmet i ansiktet. Det var forøvrig helt vindstille her, 0m/s. Første gangen jeg er i Rondane, så dette er en meget fin introtur! Etter at mat, en boks cola og litt sjokolade var inntatt fortsatte vi videre mot Storsmeden og Smedeggen skulle prøves ut. I sekken lå både isøks, stegjern, tau og seler i tilfelle vi skulle få bruk for det.

Opp mot første klyveutfordring på Smedeggen

Smedeggen gikk egentlig overraskende greit. Artig og veldig fin klyveegg dette, men aldri spesielt vanskelig og det var muligheter for å unngå mye av det vanskelige flere steder. Snøforholdene var også til vår fordel, den var passe mjuk og med god hold i. Oppover mot nordtoppen på Storsmeden ble det noe mer isete og litt hardere snø, men fortsatt såpass greit at stegjernene fikk ligge i sekken. På solsiden av eggen varmet sola som om det var i varmeste påska. Vi kom oss opp på nordtoppen og snart sto vi på Storsmeden. Helt vindstille og varmt så vi tok oss en god pause her også. Vurderte noen returmuligheter via Steet blandt annet, men endte opp med raskeste og enkleste retur ned sørøstryggen. Fin klyving ned her også, for det meste snø til vår fordel, men noen hardere partier så vi gikk forsiktig ned. Mye gjennomslag nederst på ryggen, og noen saftige gjennomslag hele veien ned Kaldbekkbotn ned til Klaratjønne. Hovedsaklig bærende skare derfra og ned til bilen, men du verden for noen avstander. Helst greit å kunne gå her med sola i ansiktet, men kunne ikke tenkt meg å ha gått her med sur vind i ansiktet!

På tur ned Sørøstryggen på Storsmeden

Takk for

Written by mortenh 25.11.2018 17:48

Takk for turen. Var godt å få strukket døgnrytmen litt og slite litt. Fikk gjort begge deler. Var en herlig månenatt og morgenstund.

Flotte bilder!

Lekkert!!

Written by Olepetter 24.11.2018 13:38

En novemberdrøm, det der!