Føringstur mot Smørstabbtindane (28.10.2018)

Start point Geitsætre (1,000m)
Characteristic Snowshoe trip
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 28.10.2018 08:10
Storbreabrue (1,156m) 28.10.2018 08:10

Fikk ett litt spennende forslag til føringstur i slutten av oktober fra to arabere fra Dubai. Han ene hadde gjennomgått to hjerteoperasjoner og skal prøve seg på Mt. Everest neste år. De ønsket seg en slags tilvenning med kulde, snø og bre, helst noe mer spektakulært enn bare Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Jeg skrev en plan om å prøve oss på Store Smørstabbtinden fra Leidalen via det bratte brefallet på Storbrean under Storbreahøe, noe som gav oss ett spennende brefall, og noe som kunne være overkommelig for noen som aldri hadde gått i snø før.

Kaldt og fint på Sognefjellet

De lurte på slags ullshorts de skulle ta med, med ett lurt smil om munnen! De hintet i at de kunne lite om vinterbekledning, og en enkel plan på bekledning var ikke nok, her måtte bilder av hvert plagg fram for at det ikke skulle være i tvil. Værvarselet ble heldigvis bare bedre og bedre, kaldt men med sol og lite vind. Det la seg litt snø noen dager før så det var klart at dette skulle bli en trugetur.

Møtte de to i Lom kvelden før for inspeksjon av klær og utstyr, mye var bra, men de begge hadde gått for noen billige hansker i stedet for ordentlige votter som jeg skrav de måtte ha. Han ene hadde også kjøpt en fin og godt isolert Jean Paul jakke som i min verden passer fint når man skal på kafe på Karl Johan en småkjølig høstdag, ikke på høyfjellet i -16c! Men det fikk gå, hadde med noe reserveklær så.

Kjørte på såvidt kjørbar vei opp til Geitsætre i Leirdalen. Gravemaskinene var enda i full sving med å reparere veien etter flommen ett par uker siden. Det var -15c ved bilen, men lite vind. Alikevel kom det som ett sjokk for de to som reiste fra 37c i Dubai dagen før. Her var læringskurven i bratt stigning allerede og det tok litt tid før vi fikk gått fra bilen uten å gå for mye i detalj over alt som erfartes de første minuttene.

Storbreabrue var tatt av flom

Første utfordring var å krysse elva Leira. Elva var for stor til å krysses og brua var tatt. Fikk på seler og sikringer og krysset elva via de to vaierene som hang uskadet igjen. På med truger, læringskurven fortsatt bratt! Hender var kalde, men de begge holdt varmen på kroppen. Ingen klaget og de syntes dette var helt vilt av en tur, selv om kulden var en annen og heftigere opplevelse enn de hadde trodd. Brukte lang tid opp til Storbrean, og enda lengre tid på å gå opp til den lille hytta på 1670m.

Ved Storbrean med Smørstabbene bak

De to var såpass slitne og vi hadde brukt så lang tid opp hit at her måtte vi snu, noe de begge var enige i. Vi tok på tau og gikk ut på isen for å se litt på gjensnødde sprekker og hvordan man beveger seg i tau før vi returnerte ned til Geitsætre.