Ryssenipa og Raunehaugseggi (16.10.2018)

Start point Horpedalen (235m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Daurmålseggi (1,417m) 16.10.2018 09:06
Fremsta Ryssenipa sør for (1,570m) 16.10.2018 09:06
Gygri (730m) 16.10.2018 09:06
Haugafjellet (880m) 16.10.2018 09:06
Heimsta Ryssenipa (1,375m) 16.10.2018 12:16
Fremsta Ryssenipa (1,684m) 16.10.2018 14:21
Visits of other PBEs Gygri og Haugafjellet fra Horpedalen (700m) 16.10.2018 09:06
Heimsta Ryssenipa vestryggen klyving (1,220m) 16.10.2018 09:06
Horpedalen - Ryssenipa, Raunehaugseggi (1,000m) 16.10.2018 09:06
Horpedalselvi - Ryssenipa, Tverrgrovi (1,000m) 16.10.2018 09:06
Horpedalselvi kryssningspunkt (430m) 16.10.2018 09:06
Raunehaugseggi (1,080m) 16.10.2018 09:06

Spontanstopp i Fjærland da jeg så en interessant egg som kunne gåes opp til Fremsta Ryssenipa. Fant ikke noe informasjon fra noen som hadde gått der før, og det så ut som det var ett bratt parti på 150 høydemeter fra Raunehaugseggi og opp til Heimsta Ryssenipa. Tok sjansen på at det ville gå greit, så fikk jeg snu om det ble for krevende. Kjørte opp til gården i Horpedalen, der fant jeg ingen hjemme å spørre om lov om å parkere, så jeg kjørte videre på gårdsveien ett stykke opp i Horpedalen. Parkerte ved en stor plass og gikk rett på ei renne opp mot Gygri. Fant en sti med en gang og fulgte den oppover helt til toppen. Gikk ut på Gygri samtidig som morgensola titta over fjellene i sørøst.

Fjærland sett fra Gygri
Haugafjellet

Stien på eggen opp til Haugafjellet hadde blitt ryddet av mennesker, så det er vel noen lokale som av og til er her oppe men stien blir nok mest brukt av dyr. Haugafjellet var ett idyllisk platå med masse gress. Traff også en hjort her mens jeg satt å spiste litt mat. Fortsatte oppover Raunehaugseggi, en virkelig flott egg med førsteklasses utsikt mot Fjærland og Jostedalsbreen. Stien gikk hele veien opp til det bratte partiet opp mot Heimsta Ryssenipa.

Starten av Raunehaugseggi
Utsikt fra Raunehaugseggi
Oppstigninga fra Raunehaugseggi til Heimsta Ryssenipa

Det var helt overkommelig opp til Heimsta Ryssenipa, noe lett og middels klyving her og der. Fant også noen små gamle varder oppover her før jeg kom til vardene på toppen. Hadde vært ganske varmt og vindstille fram til nå, men vinden tiltok så jakka måtte på videre over Daurmålseggi. En fin egg dette også, men mye breiere enn Raunehaugseggi. Mer vind og snøfokk opp mot toppen av Fremsta Ryssenipa. En matboks inne i varden med sjokoladepapir til å skrive navnet på. Sist besøk i 2016. Utsikt mot det meste av Jostedalsbreen og Jotunheimen lengre øst.

Utsikt ned Daurmålseggi, Supphelledalen og Jostedalsbreen på den andre siden
Flatbreen
Toppvarden med Hurrungane i bakgrunnen

Ville prøve meg på en retur ned Horpedalen så gikk ned en egg sør for Ryssenipvatnet. Videre ned til Horpedalselvi og Tverrgrovi. Fant en sti nedover her, mest gått av dyr. Til tider vanskelig å se stien i det grove terrenget. Havnet for langt ned da jeg skulle krysse Tverrgrovi og måtte opp får å finne en halvtrygg plass å krysse elva. Etterpå gjennom mer kronglete terreng og veldig tett vegetasjon. Bratt ned og over ett galleri i noen svaberg før jeg var nede under fossene. En varde lengre nede pekte meg i riktig retning da stien forsvant litt. Ett stykke nedenfor den nederste fossen spredte elva seg utover ei stor ut og her fikk jeg kryssa den. Svært steinete og gjørmete videre ned dalen til bilen igjen.