Jebel Toubkal, Nord-Afrika's høyeste (27.09.2018)

Start point Imlil (1,700m)
Endpoint Imlil (1,700m)
Lockheed-749A 1969 Crashsite (3,880m) 27.09.2018
Refuge Toubkal (3,200m) 27.09.2018
Tizi n' Toubkal Viewpoint (4,000m) 27.09.2018

Så var det klart for en reise til ett nytt kontinent for min del, Afrika og Jebel Toubkal, Nord Afrika's høyeste fjell sto for tur sammen med haugert. Startet forberedelsen tre uker før turen med å ta kniven fatt. Skar av meg strekke-senen i tommelen, samtidig som jeg tok den litt ekstra hardt ned i leddet for å gjøre skaden så grusom som mulig når jeg først var i gang. Etter fire timer i full narkose våknet jeg med en gigantisk gips opp til albuen som jeg skulle drasse med i to uker. Ble brått slutt på klatresesongen for i år gitt.

Sa til legene at jeg skulle til Afrika om under tre uker. De ønsket meg ikke god tur akkurat, men Marokko er Afrikas bedre del, så jeg hadde trua! Gikk til innkjøp av gode plaster, antibiotika og sår-rens etter legens anbefalinger. Fikk fjernet gipsen noen dager før turen og satt på ei skinne, så var det opp til meg å passe på å rense såret hver dag for å unngå infeksjoner.

Fra KLM's mellomlanding i Amsterdam

26 September tok vi taxien fra Marrakech til Imlil, en kjøretur på ca 1 time og 30 minutter. Det finnes ett titalls transportmuligheter fra Marrakech der en fin taxi med setebelter i er like billig som en dårlig lokalbuss, man må bare vite hvor lavt man kan prute seg ned til. Prisen for en Grand Taxi startet på 800kr en vei. Endte med å sette oss i bilen til 50kr etter litt fram og tilbake, noe som er standardprisen for en tur pr sete i 2018. Taxien hadde 6 seter for gjester, og når alle setene var fullt opp dro vi avgårde.

Det var 37c i Marrakech, mens nysnøen lå ned til 3500m i Altlasfjellene. I Imlil kjøpte vi noe snacks for å ha på veien før vi fortsatte på gode stier opp til Around. Byen Around lå idyllisk til i en bratt skråning ved ett stort flomområde. Ruinene etter en storflom i 1995 er enda synlig i området hvor 150 mennesker (50 turister) ble drept av vannmassene.

Byen Around i Atlasfjellene

Det lå skur og steinhus som selger mat, snacks og vann hver halvtime oppover dalen så man overlever på en liten og lett sekk her. Etter 3 timer var vi oppe ved Refuge Toubkal på 3200m. Der ble det middag, en middag som var svært bra forresten, ordentlig stor porsjon med spagetti. Det ble yatzy med to finner, hvor Norge vant! Traff også en svenske her som hadde spontant slått seg sammen med noen spanjoler. De hadde samme plan som meg, å gå en rundtur, normalruta opp til Toubkal for så å gå nordryggen ned på returen.

Kart over Toubkal

Lå på ett rom med 25 andre natt til toppdagen. Jeg kom forberedt med øreplugger, så jeg sov godt de 5 timene jeg fikk sove selv om lufta inne på rommet var meget innestengt. Frokost var inkludert i prisen, så kl 04.15 spiste vi og 04.35 var vi i gang med bestigningen av Toubkal. Stedet hvor stien krysser den lille elva som renner ned i dalen sa seg ikke selv egentlig, men jeg hadde gått opp dagen før i dagslys å sjekket ut litt, så vi fant fort riktig sti mens nesten 10 andre fomlet oppover på feil side av elva og måtte tilslutt gå ned til Refuge'en.

Refuge Toubkal
Ved kryssinga av elva like ovenfor Refugeen
Flere 4k'ere på vestsiden av dalen

Det gikk veldig greit oppover, selv om Haugert var spent på hvordan kroppen hans kom til å reagere på slike høyder. På stien fant jeg ett mistet kamera som jeg leverte tilbake til en overlykkelig brite i en av de store gruppene foran oss. Passerte tre store grupper med guider før vi kom opp til passet Tizi n' Toubkal hvor vi hadde flott utsikt mot Sahara. Derfra er det ikke lange veien til toppen, men man kjenner høyden litt på kroppen når man passerer 4000m, så tempoet gikk litt ned. Sola sto opp over Sahara og Atlasfjellene viste seg fra sin aller fineste side med nysnø på toppene. Artig med ett såpass alpint område i varmeste Afrika!

Utsikt fra Tizi n' Toubkal
Haugert presiserte på å ta ett bilde av meg på toppen
Utsikt mot Sahara

2 timer og 56 minutter etter start sto vi på toppen. Mens de aller fleste var på toppen i snaut 5 minutter ble vi på toppen i en time. Det var vindstille og kanskje -5c. Sola varma godt der vi satt og spiste hver vår Real Turmat og en cola! Etter pausen på toppen fortsatte vi i egne spor mot nordryggen. Her var det opp mot 20cm snø og ingen spor å se fra de to siste dagene. Ruta ned nordryggen var noe brattere enn normalruta, men her var det mye finere å gå enn normalruta, samt at det ikke var en sjel å se! Vi gikk til dagens andre topp, Imouzzer på 4010m. Denne har flere topper, med kvasse skar mellom toppene. Den høyeste var enten topp nr. 3 eller 4 fra vest. Den første var enkel å gå opp til, så ble det litt brattere ut til nr. 2. Haugert sto igjen på nr. 1 da han hadde lovt fruen å ikke ta sjanser. For å komme opp på nr. 3 og 4 måtte jeg ned i rennene mot sør. Prøvde meg først opp skaret mellom 2 og 3, kom opp til ett islagt opptak, trolig ikke mer en grad 2, men utsatt nok til at jeg ikke turte å prøve meg usikret med en tommel i minus. Prøvde med litt lengre ned i sørrennene og fant etter hvert en rute opp på nr. 3 og 4. 3-4m med krevende klyving her, men sola hadde smeltet bort snøen så takene var tørre og gode.

På tur ned nordryggen av Toubkal
Jebel Toubkal sett fra Imouzzer

Turen gikk videre ned til dagens tredje topp, Tibherine East (3887m). Varden på toppen besto av den ene motoren i ett fire-motors Lockheed-749A. Hadde hørt at det skulle ligge rester av ett fly på denne siden av Toubkal, men ikke at det kronet toppen av fjellet. I ettertid fant jeg ut at flyet fløy fra Portugal til opprørerrepublikken Biafra i Nigeria, fulllastet med våpen og ammunisjon. På turen sørover mistet flyet kraften fra 3 av motorene og gikk ned i Atlas. Alle 8 ombord omkom. Flyet styrtet i november 1969, men flyet ble ikke funnet før i juli 1970. Det lå vrakrester fra selve toppen og utover ett stort område på sørsiden av fjellet. Gikk litt rundt omkring vrakområdet men det aller meste var pulverisert så det var ikke mange store rester igjen bortsett fra den ene motoren.

Flyvrak på toppen av Tibherine. Jebel Toubkal høyest i bakgrunnen

Kl 11.25 var vi tilbake ved Refuge'en, 6 timer og 50 minutter etter vi startet, inkludert flere pauser. Vi pakket om sekkene og fortsatte ned mot Imlil. Vi traff på svensken og spanjolene, de var fornøyd med kun å nå toppen og tok samme vei tilbake. Vel nede i Imlil var det ikke mange taxier å finne, så vi endte opp med å ta lokalbussen tilbake til Marrakech. Selv om bussen så langt mer sliten ut enn taxien vi brukte på tur opp, så syntes jeg at bussen kjørte finere enn taxien, men det er det vel mange grunner til!

Bare å holde seg fast på lokale Marokkanske veier!

Missing title

Written by hmsv1 19.10.2018 15:51

Kult at det ble en vellykket og fin tur til Toubkal :) Ser nesten ut som om det var mer snø på bakken enn da jeg var der i slutten av desember for noen år siden!

Leie av stegjern og stavwer,

Written by unsgaafw 15.10.2018 19:34

Var det mulig å leie stegjern og staver på Refuge'n ? Brukte dere dette ? Skal opp her ca 1.november. FW

Sv: Leie av stegjern og stavwe

Written by Þróndeimr 15.10.2018 21:51

Ingen muligheter for å leie noe der oppe såvidt jeg kunne se. Men du har ett par butikker nede i Imlil som leier ut og selger det aller meste av utstyr som du måtte trenge til en alpintur. Prøv for eksempel Atlas Trekking Equipment Shop.

Spennende tur

Written by SturlaS 14.10.2018 23:25

Det så ut som er interessant og fin tur Christian!

Håper du klarte å holde såret rent, kanskje med hjelp av Rune?