Imponerende bretur til Weissmies (4017m) (26.06.2018)

Characteristic Alpine trip
Ascents Weissmies (4,017m) 26.06.2018 11:13

Etter ei uke på Korsika og i Italia gikk turen nordover til Sveits. Mens det lå endel dårlig vær i Alpene så det ut som at vi fikk ett todagers værvindu i det vi kjørte gjennom fjellene og vi tok en avgjørelse om at vi kunne prøve oss på en passe enkel 4k'er, nærmere bestemt Weissmies ved bygda Saas-Fee, like øst for Zermatt. Vi tok med telt og utstyr opp gondolen som går opp til Hohsaas (3100m) hvor vi skulle få ei natt med litt akklimatisering før toppstøtet.

Mye Fjellsmelle å finne her

Vi kom opp til Hohsaas seint på ettermiddagen og gikk en tur opp til 3400m mens det ennå lå endel skyer over oss. Utover kvelden ble lettet skydekket og vi fikk se stien som beveger seg opp det store brefallet på Weissmies nordøstside. Brefallet har en høyde på rundt 500 høydemeter men man unngår mye av den med å trekke ut i østsiden av den ett stykke opp.

Weismies sett fra teltplassen
Teltet vårt med Dom (4545m) i bakgrunnen
Natt over Monte Rosa-massivet i sør med Dufourspitze (4634m) ragende høyest
Tidlig morgen på Monte Rosa

Sov godt gjennom natten og våknet opp kl 05.00 til ett par minusgrader utenfor teltet. Vi ville komme oss i gang ganske tidlig slik at vi fikk fjellet litt for oss selv før gondolen starter kl 08.00 og massene kommer opp. Frokosten bestod av sjokolademusli fra Real Turmat og noen sveitsiske brødskiver. Vi gikk opp til breen og fikk på oss tau, stegjern og isøks. Tre andre som overnattet på hytta på Hohsaas var allerede på tur oppover breen men ellers var fjellet helt tomt. Jeg hadde egentlig forventet at flere ville overnattet på Hohsaas i natt, men heldigvis så det ut som de aller fleste som går opp her kommer med gondolen etter kl 08.

Turen opp forbi brefallet gikk svært greit. En god sti gjorde det lite utfordrende å gå opp her, selv om det egentlig var ganske bratt enkelte steder. Etter ca 90 minutters gange var vi inne i solsteiken på 3500m. Herfra ble bakkene oppover noe seigere og farta gikk litt ned. Det kom noen grupper ned fra toppen, disse hadde gått opp en litt mer krevende rute fra sør tidlig på morgenen. Etter 4 timer var vi oppe på toppen. Vi tok en times pause her mens vi så på en strøm av folk som kom opp fra gondolen. Noe vind østfra, men vi satt helt i le 3m under toppens vestside. Fra toppen brukte vi knapt en time ned igjen.