Fem dager på Korsika (20.06.2018)

Start point Asco Parkinglot (1,405m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Pointe des Eboulis (2,660m) 20.06.2018 13:49
Monte Cinto (2,706m) 20.06.2018 14:36
Visits of other PBEs Asco Parkinglot (1,405m) 20.06.2018 09:52

Felles turrapport for turene til Monte Cinto, Punta a e Cricche, Punta di u Pargulu og Bonifacio.

På båt fra Genova i Italia

En to ukers roadtrip gjennom Europa med stopp i Alpene (Topptur til Weissmies), Milano, Hamburg og 5 dager på Korsika. Møtte opp med Fjellsamleren i Bastia og dro ned til Bonifacio på Korsika's sørkyst hvor dagen gikk med på å være litt turist i i byen. Etter bybesøket dro vi ut til enn mer ukjent område nordøst for byen hvor vi utforsket ei øy og deler av den flotte kalksteinkysten som er her. Endre fant blant annet en liten kalksteinsgrotte som vi kunne svømme og gå gjennom.

Gatebildet i Bonifacio
Bonifacio og Middelhavet

Fortsatte kjøreturen nordover mot høyere fjell. Første stopp var området Aiguilles de Bavella med sine spektakulære topper. Vi prøvde oss på en av de høyeste toppene uten å vite så mye om hvor vanskelig bestigningen skulle være. Nådde aldri toppen, men vi gikk opp på en liten topp på returen som plaster på såret.

Aiguilles de Bavella

Så ble det en bestigning av Monte Cinto, Korsika's høyeste. Vi gikk fra ett alpinanlegg med start på 1400m og opp i en dal omringet av spisse tinder og pinakkler overalt. Ruta opp til Monte Cinto var enkel å følge og på 2100m gikk vi over på snøflanker opp til ryggen på 2600m. Været var ikke på sitt beste denne dagen og tåke og tordenskyer truet litt. Mer kupert terreng mot selve toppen og fortoppen så det tok mer tid her enn vi hadde forventet. Kom oss på toppen til slutt og hadde halvtimes utsikt før tåke trakk til. Ingen andre på toppen, men traff på en Spanjol sammen med en svært sliten Amerikaner da vi gikk ned.

Teltnatt på 1000m
Endre poserer med dalen inn mot Monte Cinto i bakgrunnen
Monte Cinto og fortoppen

Etter litt avslapping dagen etter gikk den siste turen opp til noen 2k'ere lengre vest. Ett kraftig tordenvær holdt oss i bilen lenge, men tilslutt lettet bygene og vi gikk opp på Punta a e Cricche og fortoppen. Flott kveldsutsikt, med hav i øst og vest mens totusenmetringene ruger sentralt.

GPS-track fra Monte Cinto-turen.