Troll, nebb og pinakkelskar (22.10.2017)

Start point Hoåsbrekka P-lomme (118m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Jøtulavlan (1,465m) 22.10.2017 11:38
Sør for Søre Trolla (1,699m) 22.10.2017 11:38
Hoåsnebba (1,616m) 22.10.2017 17:02
Nordre Hoåsnebba (1,638m) 22.10.2017 17:36
Pinakkelskaret (1,597m) 22.10.2017 17:49
Visits of other PBEs Saltstein (turpost tatt av snøskred i 2018) (325m) 22.10.2017 12:02
Fossa (920m) 22.10.2017 13:06
Fossa Steinhelle (925m) 22.10.2017 13:43
Hoåsbrekka p-lomme (113m) 22.10.2017 23:45
Stien fra Hoåsbrekka opp til Fossa

En potensiell pinakkel sørøst for Hoåsnebba samt spennende sprekker på Søre Hoåsnebba sto på menyen. Gikk fra Hoåsbrekka opp mot Fossa i varmt og fint oktobervær. Regnet ca 4 timer opp til Jøtulavlan, derfra skulle jeg iallefall nå Hoåsnebba, og kunne jeg kanskje håpe på Pinakkelskaret? Snøforholdene skulle vise. Snøen hadde iallefall trekt seg endel oppover siden turen til Furunebba forrige helg og på solveggen i Hoåsnebba lå det nesten ikke snø opp til toppen.

Kart over ruta jeg gikk
Fossa med Trolla i bakgrunnen
1400m opp under Hoåsnebba
Jøtulavlan
Sprekker i Jøtulavlan
Modell av Jøtulavlan

Første mål var Jøtulavlan, ikke mye til topp, men ett spennende mål da toppen henger litt utover dalen. Flott utsikt herfra, samt en aldri så liten trolltunge som hang ut over dalen litt før selve toppen.

Men mest spennende for min del er at fjellpartiet har store dype sprekker samt at fjellpartiet ligger på ett underlag med veldig bratt helningsgrad. Ut ifra NGU's feltarbeider med fjellskred i Sunndalen i 2007 var det såpass mye snø her at man satte Jøtulavlan på laveste risiko da man ikke så sprekkene på toppen. I 2016 derimot ble det bestemt at Jøtulavlan skal overvåkes da risikoanalysen viser at ras herfra vil krysse dalen og ta livet av opptil 70 mennesker. Overvåkningsutstyr skal settes ut for å måle bevegelser, men da jeg var oppe her nå så jeg ikke noe utstyr enda.

Sprekker i Jøtulavlan
Postkasse og varde på sørspissen av Hoåsnebba
Trolla-massivet fra Hoåsnebba
Artig steinformasjon mellom Hoåsnebba og Pinakkelskaret

Fra Jøtulavlan gikk turen opp artig og bratt klyveparti til Hoåsnebba. Fra avstand av kunne det se ut som det muligens lå en liten pinakkel her noe kartet også viste, men denne var knapt 5m høy så det ble en skuffelse. Oppe på Hoåsnebba lå det ei lita bok i varden på sørenden av nebba, men boka var våt og råtten så denne overlever nok ikke lenge. Utsiken fra Hoåsnebba er noe av det fineste Sunndalen kan tilby. Høyt og bratt ned til Sunndalen men ett flott panorama over Vinnufjellene og spisse Trollatinder.

Solnedgang i sørvest
Klaknebba (nærmest), Hoåsnebba og Gjuratinden
Månen tar tak i Kaldfonna
Nede i Pinakkelskaret

Kløyv ned i Pinakkelskaret og opp på de to pinaklene der (22pf og 8-9pf). Ikke vanskelig klyving ned i skaret fra sør, men måtte litt ut på vestsiden for å finne en klyvbar mulighet for å komme meg opp fra skaret. Videre gikk turen opp til ny topp rett ved skaret under Søre Trolla. Herfra blir det mer krevende klyving og klatring så jeg gikk ikke lengre i dag. Mørket hadde senket seg og snøen bar meg ikke så det ble mange fall og våte sko. Tok noen nattbilder og hadde ett håp om å få se noe nordlys. I stedet ble det 10-15 stjerneskudd å se. Returen gikk ned den ene renna ned fra Pinakkelskaret og rett ned i Fossbotnin. 400 høydemeter på rompa, noe bratt og isete på to-tre partier så der måtte jeg ta det rolig. Tok neddi noen steiner på slutten så noen blåmerker ble det!

Lita hule på tur opp fra Pinakkelskaret
Opp mot søre Trolla. 30m dypt skar skjuler seg hvor lyset fra meg stopper
Søre og Store Trolla
Folk på tur ned fra Skjerdingan i mørket