Fire føringsturer til S. Brekketinden i fantastisk høstvær (26.09.2017)

Start point Langsæterdalen (380m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Brekketinden S1 (1,548m) 26.09.2017
Store Brekketinden (1,579m) 26.09.2017
Steinreset vest for (1,082m) 26.09.2017
Visits of other PBEs Langsæterdalen parkering (380m) 26.09.2017
Myrsætra flyvrak (413m) 26.09.2017
Store Brekketinden fra Langsæterdalen (1,500m) 26.09.2017
Gårdene på Skår med fjellet Skårasalen ovenfor sett fra Lekneset

Så var det klart for Peakbook Summit V-samling på Sæbø. Jeg ble spurt om å føre en tur til Slogen noe som jeg sa såklart ja til. Tidligere i sommer gikk jeg Kvitegga sammen med andre Peakbook'ere på en mindre uformell samling og fikk dette som en liten intro til Sunnmørsalpene. Jeg har nemmelig aldri vært i Sunnmørsalpene før. Området har stått omtrent øverst på lista i mange år, men med kjøring fra Trondheim rekker man ikke mye fjellturer der på ei helg da det tar 7-8 timer å kjøre en vei. Planen var i grunn å få gått noen flere fjell i det området før Summit V, men sommeren ble såpass travel at jeg aldri kom meg dit.

Slogen sett fra Sæbø

Noen dager før samlinga ble jeg spurt om å heller føre på Store Brekketinden, ett mye mer krevende fjell enn Slogen med sikring i fjell og over bre. Værvarselet meldte knallvær så forespørselen var høy på sikringsfjell som Brekketinden så for lørdagen sin del ble vi fire førere som skulle ta med 14 gjester opp. Dette ble bare første tur av totalt fire føringsturer opp til Store Brekketinden fra lørdag til tirsdag for meg med totalt ti gjester.

Kart over rutene jeg gikk

Jeg fikk gått to ulike ruter opp til selve breen, både med start fra Håbostadsætra/Liasætra og fra Langesæterdalen. Å gå fra Håbostadsætra eller Liasætra er den korteste og raskeste, mens ruta opp Langesæterdalen er nok den fineste, men kilometeren lengre. Uansett så blir en daglig inn og utmarsj til og fra fjellet på 12-14km (6-7km en vei), så beina syntes det var litt småkjipt på slutten der!

Detaljene mot toppen av fjellet

Jeg gikk kun normalruta opp over breen og til toppen samtlige dager. Det ble sikret med tau mye av ruta opp, men det var hovedsaklig tre steder som markerte seg som mer utsatt enn resten av ruta som markert i illustrasjonen over.

Nysetvatnet med Store Brekketinden til høyre
Slogen og Sørlige deler av Brekketinden
Med lørdagsgjestene i tau over breen
Med søndagsgjestene på tur gjennom snøgleppa ovenfor svaet
Klyvinga og klatringa opp siste stykket

Vi fikk ett utrolig bra vær, opp over 20c flere av dagene og jeg gikk opp i shorts to av føringsturene. Shortsen har forøvrig ikke blitt brukt i sommer pga det elendige sommerværet, så det var fint å få sommerværet nå i slutten av september! På aller siste deg ble sjefen selv med på turen og spanderte på sikring mens jeg fikk klatret opp den ene pinakkelen (S1) rett sør for skaret til Store Brekketinden.

Sunnmørsalper sett fra S1. Store Brekketinden til høyre i bildet med normalruta rett opp på venstre side av toppen
Utsikt mot vest. S1 til venstre
Panorama fra toppen
Slogen i front, Jakta bak
Folk på toppen av Slogen
Stien til Patchellhytta og Slogen i Langesæterdalen

utstyr

Written by kobbenes 21.06.2019 22:15

hei Christian, eg håpar å få gjort denne turen i sommarferien, og lurer litt på:

- er det stegjernsterreng over breen, eller er anmarsjsko tilstrekkelig?

- bør ein ha 60m halvtau, eller kjem ein seg ned med eit heiltau (ex 70m)?

Beste helsing

Kristian

Sv: utstyr

Written by Þróndeimr 24.06.2019 21:13

Det er ikke lange breen du skal over, men den har litt stigning. Det er mulig å klyve høyt oppe på morenen nordøst for breen. Er det blåis helt opp (sånn som sommeren ble i fjor) må stegjern bli med, men om det ligger igjen snø som normalt går det greit uten.

Pass på mulig enorm bregleppe øverst, kan fort bli litt ekstra utfordrende å komme seg på fjellet om den åpner seg for mye.

Hvor mange skal du gå med? Det er fullt mulig å gå denne uten spesielt langt tau, 50m heltau vil jeg si hadde vært nok. Da jeg gikk her var vi 5 stk inkludert meg. Partiet som krever lengste taulengde er partiet opp fra breen som er et rent sva. Her er det greit med 50m tau. Resten av turen opp kan gjøres i kortere taulengder.

Brekketind

Written by otto 02.10.2017 16:31

Dette får bli din topp neste år Christian, hvis du orker. Ikke så forbasket langt fra Leksvika.

Sv: Brekketind

Written by Þróndeimr 03.10.2017 19:05

Orker vel såklart det, så er det bare å melde samme vær!

Det gjør så godt

Written by Fjellsamleren 02.10.2017 15:31

å se de bildene dine. Nok en gang helt rått! Takk for en flott helg og et flott foredrag :)

Store Brekketind.

Written by BjørnF 01.10.2017 22:31

Takk for en flott tur og trygg og sikker sikring. Følte jo faktisk ikke at det var noe skummelt. Å ha en guide som er roligheten selv får det til å virke så enkelt. Greit det for en debutant i tau. Stor takk til deg Christian :-)

Sv: Store Brekketind.

Written by Þróndeimr 03.10.2017 19:03

Takk for en fin tur Bjørn!