Big Sister/Faith Peak, en klassiker i Canadian Rockies (22.10.2016)

Start point Big Sister Trail Parking (1,703m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Big Sister (2,940m) 22.10.2016
Big Sister W1 (2,880m) 22.10.2016
Big Sister W3 (2,845m) 22.10.2016
Visits of other PBEs Big Sister Trail Parking (1,703m) 22.10.2016
Big Sister from Spray Lake Dam (1,705m) 22.10.2016
Historisk bilde av Three Sisters i Canmore. Bilde tatt av ukjent fotograf i 1912. Big Sister er den høyeste toppen til høyre

Three Sisters er kanskje Canmore's mest berømte fjell. Jeg har sett de tre fjellene dukke opp i hundrevis av bilder, malerier og filmer, så da var det kanskje like greit å ta turen opp dit når jeg er i området. Dagen før leste jeg meg litt opp på ruta opp til den høyeste, Big Sister på 2940m. Desverre virket det som om dette kom til å bli for krevende så seint på året da det lå endel snø oppover. Turbeskrivelsene beskrev ruta opp som krevende og med mye klyving i eksponert og utsatt terreng.

Jeg leste meg derfor opp på fire andre fjell som så enklere ut, så fikk bestemmelsen komme når jeg kjørte opp og så forholdene. Det hadde nemlig blåst mye fra vest den siste tiden så jeg hadde ett håp om at normalruta opp kunne være ganske snøfri.

Big Sister sett fra sør

Kjørte opp grusveien opp til Spray Lakes som ligger i en dal med svært høy populasjon av bjørn. Det hadde også vært dobbelt så mange angrep på mennesker i år, så man burde kanskje ikke gå alene her? Uansett, jeg skulle gå rett til topps, ikke nede i den tetteste skogen, men kunne gjerne hatt bjørnespray på meg i det minste!

Big Sister så tøff ut fra sør. Snøen hadde blåst bort fra vestsiden som jeg hadde sett for meg og det så relativt enkelt ut å følge ryggen opp til tre pinakkeler like før selve toppen. De tre pinakklene så utfordrende ut; 15-20m kvasse stup å klatre/klyve opp om jeg måtte over de. Det så vanskelig ut å omgå de på sørsiden iallefall. Bestemte meg på å prøve for å se om klyvinga var så vanskelig som beskrevet i turrapporten til Kanadierne.

Blåser godt på Old Goat Mountain (3120m)

Fulgte fin sti opp fra parkering og til tregrensa på 2200m. Enkel sak, ingen spor av bjørn bare spor av geiter i ellers flott gran og furuskog. Noen snøbyger passerte meg og det blåste endel over tregrensa så den store sola Yr meldte lot vente på seg. Ja, bruker fortsatt Yr.no her borte, den virker å melde mer presist vær enn for eksempel Accuweather. Videre oppover ble det partier med lett klyving her og der. Ruta var stedvis vardet og merket så det gikk greit å finne veien opp selv om den gikk mye i sikksakk og ned i renner på sørsiden av ryggen.

Plutselig kom jeg opp på den nederste fortoppen. Herfra ble det mer alpint og med ett terreng jeg likte svært godt. Pinakklene var ganske skarpe, så det så vanskelig ut å komme seg opp der. Det så derrimot helt fint ut å omgå de to øverste pinekklene under på nordsiden, selv om det lå endel snø der. Ned fra den nederste/første fortoppen ble det lett klyving 15m ned i skaret.

Utsikt mot fottoppene og toppen fra W3
Lett og akkurat passe luftig klyving ned i skaret mellom W2 og W3
W2 og utsikten vestover
Noe utsatt på snøflanken under W1

Tok meg god tid forby de tre pinakklene. Noe snø som jeg sank langt ned i så det var tidvis tungt ett lite stykke. Etter å ha brøytet en sti over den mest utsatte snøflanken under W1 kom jeg opp til skaret ved W1. Kløyv opp på W1, mye løs stein men enkel klyving hadde det ikke vært for den løse puddersnøen som lå der. Turen opp til selve toppen herfra bydde på lite trøbbel bortsett fra enda mer puddersnø på løse steiner som velter helst helt rundt når jeg tråkket på de.

Profil av W1

På toppen hang det ett revnet Kanadisk flagg, men ellers var utsikten på stell! I øst så man såvidt skylinen i Calgary (100km unna) mens man så haugevis av 3k-ere i sør og vest. Desverre hang skyene fast i de høyeste fjellene i vest, som 3 600m høye Mt. Assiniboine ("The Matterhorn of the Rockies"). Vinden hadde stilnet og skyene trakk seg unna så jeg ble værende på toppen i de neste to timene mens sola gikk ned og stjernene etter hvert kom til syne. Definitivt den beste utsikten og den flotteste turen jeg har hatt så langt her i Canada.

Mount Sir Douglas, 3406m
Mount Charles Stewart South (2776m) rett ved Canmore
Canmore of fjellene rundt
Canmore
Hovedveien til Calgary med anleggene i Exshaw

På returen ned måtte jeg selvsagt opp på W1 en gang til for å ta ett bilde herfra. Videre ned gikk det greit, men det tok noe mer tid enn beregnet. Berget er skråstilt, med mye smågrus og løse steiner på, samt akkurat så bratt at men risikerer en lang rusjetur om man skulle begynne å skli eller falle. Dessuten var det mørkt så det er ikke alltid like greit å se smågrus på fjellet. Men kom meg helt ned uten fall og rakk akkurat en mindre sunn kyllingwrap på Drive-thru Tim Hortons før stengetid nede i Canmore!

En tur opp på W1 på returen
Ett siste bilde av Big Sister og Canmore under stjernehimmelen

Super rapport

Written by miombo 29.10.2016 11:58

Artig å sjå de freske turan din og ikke minst de fantastiske bildan. Fortsett å rapporter.

Written by ligroenb 26.10.2016 20:22

Fantastisk å lese og se bilder fra et helt utrolig flott landskap !!! Wow :-)

Så mange

Written by Olepetter 26.10.2016 19:09

flotte fjell jeg ikke visste om! :) Herlige bilder som alltid!

Helt

Written by Nils 26.10.2016 09:56

fantastisk natur!! Gleder meg til flere bilderapporter fra disse spektakulære fjellene!

Utrolig

Written by Julia 26.10.2016 08:16

majestetiske fjell, dette! Takk for at du deler! Og ja, som noen lenger oppe sier: Pass godt på deg selv!

Inspirerende!

Written by rto123 25.10.2016 21:46

:tommelopp:

Wow!

Written by mortodeg 25.10.2016 17:24

Nydelige bilder!

stilig topp og kule bilete!

Written by kobbenes 25.10.2016 14:58

... som vanlig! Håper du får jobben, for å seie det slik. for dette er lekre turrapportar.

reknar ellers med at du ikkje har tenkt å ramle og slå deg ihjel på desse usikra solo-alpinturane :-) høyrest hårete ut men reknar med du er forsiktig :-)

Sv: stilig topp og kule bilete

Written by SturlaS 25.10.2016 15:57

Written by Fjellsamleren 25.10.2016 14:40

HAR IKKE ORD!!

Written by JPV100 24.10.2016 22:59

Fantastiske bilder, og utrolig spektakulære fjell! Ser ut som du har mange flotte opplevelsar der borte!