Helgetur til Sveits (21.05.2016)

Ascents Brienzer Rothorn (2,351m) 21.05.2016
Visits of other PBEs Bern 21.05.2016
Brienz - Brienzer Rothorn (1,200m) 21.05.2016
Brienz Rothorn Bahn (1,000m) 21.05.2016
Paris 21.05.2016
Zürich (390m) 21.05.2016

Fikk ett forslag fra en kompis som jobber og studerer i Sveits om å komme på besøk, og det ble til at jeg, sammen med to andre dro ned denne maihelga. Etter litt flytrøbbel pga ett styrtet fly kom vi oss til Zurich via Amsterdam (vi skulle egentlig via Paris med Air France). Derfra tok vi toget til en koselig liten by 20 minutter utenfor Zurich med tog hvor kompisen vra bosatt mellom noen vingårder der.

Bybilde fra Zurich
Baden

Første dagen gikk til litt vandring i Baden samt Zurich før vi laga en alt for stor lasagne på kvelden. Gutta ville på tur til fjells, men høydeskrekk og dårlig trening ble nevnt mens vi satt å så på kartet over 3-4k ene i Alpene! Etter hvert zooma vi inn på tre potensielle 2k'ere som kanskje var mulig å nå uten å måtte gå på for mye snø, ikke for bratt og ikke for mange høydemeter oppover. Vi endte opp med å satse på Brienzer Rothorn, en enkel topp på 2351m.

Brienz Rothorn Bahn ble åpnet i 1892

Fra byen Brienz nede ved vannet går det ett turisttog til toppen, som på mange andre fjell der nede. Det lå fortsatt endel snø oppover i fjellet over 1500m, så toget stoppen på mellomstasjonen på 1300m noe som gav oss rundt 1000 høydemetre opp til toppen. Helt greit for meg dette da det er min første topptur til fotts i år, vi skulle gå hele veien ned til byen uansett så trenger ikke få stivere rompemuskler enn man absolutt må!

På tur oppover stien

Været viste seg fra sin beste side med knallsol og temperaturer opp mot 25c nede i Brienze. Vi gikk fra stasjonen og tasset i fin fart oppover på store stier over noen snøras opp til vi møtte snøen på 1800m. Der tok oss opp til ryggen for å unngå den våte snøen som lå langs stien og fulgte ryggen helt til toppenFlott utsikt fra toppen til mange 4k'ere og kjente fjell som Eiger. Artig å ha ett slikt fjell helt for seg selv også, om noen uker blir nok det helt umulig resten av sommeren. Returen gikk greit, 2 timer ned til Brienz (1770 høydemeter).

Togbanekryssing
Utsikt over Brienzersee og Breinz
Panorama fra toppen
Eiger med sin kjente nordvegg
4k'ere rett sør for Brienz

Fra Brienz gikk toget til Bern hvor vi tok oss inn i byen for middag og div. drikke! Videre til Baden seint på kvelden. Returen gikk som planlagt til Paris hvor vi fikk 5 timer på å se litt av byen. Det tordnet og regna som om det var dommedag hele dagen, så med gjennomvåte sko og bukse entret jeg flyet videre tilbake til Norge på søndagskvelden.

Søkte tilflukt under Eiffeltårnet, men det hjalp ikke stort