Råfin overnattingstur til Midtre og Store Hellstugutinden (27.09.2015)

Start point Spiterstulen (1,100m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 27.09.2015
Midtre Hellstugutinden (2,339m) 27.09.2015
Store Hellstugutinden (2,346m) 27.09.2015
Store Hellstugutinden N2 (2,215m) 27.09.2015

Med motivasjonen for å plukke litt mer alpine 2000-metringer pluss å få noen kule natt- og soloppgangsbilder i spenstig terreng ble det så jeg våkna tidlig på lørdag morgen for å sjekke om yr.no fortsatt hadde bevart den store sola og minimalt med vind for søndagen. Joda, det lovte godt det her, så kjørte fra Trondheim så snart sekken var pakka. Fikk med meg noen gode klær, soveposen og en pressenning (i tilfelle vind å snøfokk) i 65l-sekken.

Gikk ut fra Spiterstulen og fulgte kjent sti opp Visdalen og inn Urdadalen. Ut fra kartet og det jeg hadde sett av bilder å slikt så det ut som det var best å legge seg til mellom Midtre og Store Hellstugutinden, flotte motiv derfra, og kanskje kunne jeg lett bestige Midtre om natta i ett langeksponeringsbilde?

Høstfarger
Noe snøfokk på Midtre Urdadalstinden

Snøen hadde lagt deg dypt, så jeg vurderte aldri å gå over Nørdre for å komme meg til målet for kvelden. Jeg gikk rett inn til den nordligste Urdadalstjønne og skrådde øst og rett opp. Lå allerede noe nysnø på 1400m, men det var fast snødekke fra 1600m. Det gikk greit helt til rundt 1800m da det plutselig ble ganske mye snø, stedvis knehøyde. Heldigvis fast snø nederst med pudder oppå, så det var fint feste. Men endel fall ble det da det ble vanskelig/umulig å se om det var stein eller sprekker jeg trampa på. Så turen opp ble slitsom og noe tidkrevende, men kom meg opp nederst på traversen mellom Midtre og Store. Fant fort ett perfekt sovested under en liten pinakkel på Midtre sin side, der det var noe overheng og i le for nordvestvinden.

Skyer og litt snø kom inn på ettermiddagen og kvelden
Endelig oppe på traversen
Midtre sett fra Søre Hellstugubreahesten

Men før jeg la meg gikk jeg ut på breen og ned til Søre Hellstugubreahesten for å bare få plukka med meg den å i farta. Gikk fint å gå ned dit, men på returen opp igjen fant jeg ut at nå var det nok oppoverbakke for idag. Jeg la meg kl 21.00 å satte vekkerklokka på 03.00 før jeg rulla meg inn i soveposen og presenningen. Ble kanskje 4 timer med søvn, noe vind rundt midnatt holdt meg våken. Pga vinden ble jeg halvveis begravde i nysnø som hadde samlingspunkt der hvor jeg hadde lagt meg til, så jeg var våken litt for å holde presenningen i ro og orden.

Vokna kl 03, overasket over at jeg hadde sovet som ett barn de siste to timene. På med klær og noen bilder av sovestedet før jeg fortsatte med å ta ett bilde mens jeg gikk opp på toppen av Midtre. Det var nesten fullmåne, så natta var lys og klar som bare det, hadde ikke trengt hodelykt om det ikke var for at jeg skulle lage lysbane i bildet jeg tok!

Camp
Bestigning av Midtre
Månelys og lave skyer
Hurrungane om natta

Da jeg var ferdig med Midtre og noen bilder var det bare å sette seg ned å vente på soloppgangen. Fikk i meg noe mat og smelta opp 2l vann. Sola sto etterhvert opp og det var helt vanvittig flott. Utsikten fra disse toppene er noe av det fineste jeg har opplevd må sies! Venta til sola starta å varme godt på ansiktet før jeg la ivei mot Store H. La fort merke til at det hadde vært kaldt inatt, for den harde snøen som det var godt hold i igår hadde blitt porøs og bare gikk i oppløsning eller eksploderte under skoene. Lite hyggelig, da det var stedvis ganske bratt og utsatt, spesielt i all snøen opp mot Store. Brukte laaaaang tid opp til Store, alt for lang tid, men kom meg opp tilslutt etter utalje runder pauser underveis der risikovurdering ble reflektert! Der ble det ett varmt måltid, og over en time med pause mens jeg nøt utsikten. Det ble utrolig varmt og sola smelta snø helt opp til varden.

Sola kommer!
Soloppgang
Uranostinden
Bekkehøe
Semelholstinden (nærmest), Visbreatinden og Store Austanbottstinden bakerst
Store H. sett fra N2
Panorama fra Store Hellstugutinden
Store Veotinden

Hadde egentlig planlagt å ta med Nestsøre og kanskje Søre, men nå var jeg mettet på oppoverbakker etter alt slitet opp hit. Hadde også sett for meg ei renne som raskt ville ta meg rett ned på kort tid så de andre toppene får stå til siden. Fikk på meg sekken og gikk ned fra Store H. På det femte skrittet mitt neddover treffer høyrefoten min luft under snøen, ikke stein og jeg faller enda engang. Denne gangen var det kneskåla på venstre bein som tok imot støyten før tok neddi med armene. Fy f... som det gjorde vondt! Ble noe blod og kjente at dette kommer til å bli ett helvettes stivt kne etterhvert, så var bare å gasse på ned til bilen mens kneet fortsatt var gangbart. Tre timer senere var jeg framme og kjørte hjem, meget fornøyd med turen, kanskje en av de fineste turene jeg har hatt så langt. Fikk i meg en burger på Lom, og innen jeg var tilbake i Trondheim var kneet så stivt å vondt som bare det, menmen!

Retur ned bratt renne

Imponerende

Written by Olepetter 30.09.2015 10:17

bilder, som setter denne rapporten i særklasse - også i oppfinnsomhet! Men jeg nyter det best fra kontorstolen, kjenner jeg... Godt det gikk noenlunde bra med deg!

Sv: Imponerende

Written by Þróndeimr 30.09.2015 18:57

tja, kan ikke huske annet enn at kroppstemperaturen min var like høy/høyere enn i en kontorstol! ;) eller, kanskje ikke akkurat da klokka ringte kl. 03.00 og jeg åpna soveposen kun iført bokser...

Lekkert..

Written by otto 30.09.2015 08:30

Bare å hive seg på her...

Råflott

Written by 500fjell 29.09.2015 23:15

For en herlig tur, Christian! :) Vanvittig flotte bilder! Ble inspirert til å ta en lignende overnattingstur selv nå. Takk!

Sv: Råflott

Written by Þróndeimr 30.09.2015 18:58

Overnattingstur på Storen med klarvær og nordlys hadde vært noe det! :D

Missing title

Written by kristoffergh88 29.09.2015 19:48

Utrolig fine bilder!

Flott tur..

Written by SturlaS 29.09.2015 13:08

..og ditto rapport med bilder. Vi begynner nesten å bli litt bortskjemte nå, men dette var flott!

Overnatting under åpen himmel har jeg aldri fått helt taket på, selv om det ser helt magisk ut. Er nok litt for pessimistisk med tanke på væromslag midt på natta..

Sv: Flott tur..

Written by Þróndeimr 30.09.2015 18:52

Overnatting under åpen himmel må virkelig til en gang iblandt, da får jeg plutselig med meg mye mer av natta og soloppganger og du sitter igjen med mye mer etter turen! :) Væromslag kan forekomme, men de overlever man med de riktige plaggene og mat uten at sekken blir overvektig. Kan aldri stole helt på værmeldingene, men om turen er relativt kort og været såpass stabilt er det meget tvilsomt at man får væromslag av den mer heftige sorten. :)

Misunnelig

Written by hmsv1 29.09.2015 12:36

Tror jeg har begynt å bruke 'utrolig fin' litt for mye nå, men her var det nok en utrolig fin tur du hadde! Alltid magisk med soloppgang over snødekte fjelltopper, sikkert vært alt slitet, vondt og lite søvn :) Heldig at du kom deg ned mens kneet var fortsatt brukbart, skjønner at skade kan bli mye mer smertefull etter turen!

Sv: Misunnelig

Written by Þróndeimr 30.09.2015 18:43

Lite søvn er helt greit, er bare å ta igjen det seinere, blir såpass full av energi når det er så bra som det her at jeg ikke føler meg trøtt selv om det er lite søvn! :D Ble en halvtime powernap ved varden på Store i solsteiken, var fint!

Nydelig!

Written by mortodeg 29.09.2015 12:25

Veldig flotte bilder :)

Missing title

Written by JPV100 29.09.2015 08:43

Fantastisk flott! Denne vil jeg tro du lever lenge på! :)

oioioi

Written by arntfla 29.09.2015 07:46

for noen bilder og for en tur! Meget inspirerende lesing! Her har vi noe å strekke oss etter mht kreativitet... Takk for rapport!