Knutshøa i stormen (27.09.2014)

Start point Kongsvold (890m)
Ascents Midtre Knutshøa (1,617m) 27.09.2014
Nørdre Knutshøa (1,684m) 27.09.2014
Syndre Knutshøa (1,690m) 27.09.2014
Visits of other PBEs Kongsvold parkering (890m) 27.09.2014

Etter dagevis med høy feber og rolige dager forran PC'n begynte rastløsheten å rive i kroppen. Feberen var på tur ned og utenfor herjet tordenværet, ikke sjangs til å sove. Ga tilslutt opp og sto opp kl 03.00. Da lynte det fortsatt godt, så alle kontakter var trekt ut og PC'n var svart. Pakket full sekken og en pose med alt av mulig nødvendig utstyr og kjørte i retning Dovre. Fikk i meg en baconpølse og en energidrikk i Munkegata først, kjørte slalom mellom stilas-deler som lå strødd oppover Elgeseter mens regnet pøsa ned og vinden rev midt på natta. Ikke akkurat turvær, føler seg mest bare veldig liten og sårbar og får mest lyst til å holde seg innendørs i ett varmt rom!

Men på Kongsvold var det oppholdsvær. Det lynte fortsatt godt nede i Drivdalen og vest i Dovre, men her var det le. Gikk av meg det siste av feber opp mot Knutshøa. Fikk med meg alle tre toppene. Sola kom og det var egentlig en solskinnstur, men det blåste endel, type 20m/s gjennomsnittsvind fra 1400m. Snøen lå fast fra 1100m og opp.

Ved Kongsvold
På stien mot Knutshøa
Sola kommer fram når jeg når toppen av Syndre Knutshøa
Hopping på varden mens snø og is flyr forbi
Fint! Tatt fra Nørdre Knutshøa
Bekkene blåser oppover
Isgress

Ett kort klipp fra Nørdre Knutshøa for å vise vinden. Ikke lett å fange den på bilder.

Ikke akkurat A4

Written by SturlaS 27.09.2014 18:29

Flotte bilder!

Regner med du var ganske alene på Knutshø i dag (natt)?

Jeg føler valget mitt om å velge bort Larstind var rett for meg i hvertfall..

Sv: Ikke akkurat A4

Written by Þróndeimr 27.09.2014 18:38

Takk! Var helt alene ja, parkerte bilen på tom parkering også kl 06.00 i morrest. Traff på en ganske stor gruppe rypejegere like over tregrensa da jeg var på vei ned, da var det også mange biler på Kongsvold. Fint vær akkurat her, lite vind under 1200m, men alt vest for Storkinn/Kolla var borte i uvær og snø hele dagen.

Så såvidt foten av Snøhetta ett par ganger. Larstinden hadde nok blitt en utrivelig tur i storm, tåke og snø idag ja, men øst for E6 var fint. :)

Webside

Written by otto 27.09.2014 17:36

Sjekket websiden din....skikkelig fotograf du..!! Mange flotte motiver. Ps virket surt på Knutshøa, pleier å ta den i februar og i SOL----

Sv: Webside

Written by Þróndeimr 27.09.2014 18:39

Takk, var litt surt, ble ikke sittende på toppen å nyte utsikten akkurat! Men sola varmet litt når jeg først fant en stor nok stein som holdt vinden unna!