Tåke, snøbyger og litt drama på Tverrbytthornet (20.09.2014)

Start point Leirvassbu (1,410m)
Ascents Tverrbytthornet (2,102m) 20.09.2014
Tverrbytthornet V0 (2,030m) 20.09.2014
Vestre Tverrbytthornet (2,035m) 20.09.2014
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 20.09.2014

Joina Endre og fem (fire folk, en hund) andre turdeltakere på turen til Tverrbytthornet. Starta bra og det så nesten ut som det skulle bli sol et lite øyeblikk men toppen holdt seg inn i tåka. På rundt 1800m begynte det og regne og snart ble det ganske glatt opp under Vestre hornet. Vi valgte nok heller ikke den enkleste ruta opp og kom rett på vestre sørfra.

Her ble det klyvebratt og på det verst tenkelige stedet løsnet en ca 10kg stein og kom dundrende rett ned den lille renna hvor tre av oss kløyv opp. Jeg hadde akkurat kommet opp renna og fant en litt enklere rute 2-3m til venstre for den og så steinen komme. Rakk og rope "stein, stein, stein", nok til at hun som var øverst i renna rakk og legge seg helt inn til fjellet. Steinen traff henne på nakken, men mye av vekta ble heldigvis tatt imot av sekken hennes. Hun klarte også og holde seg fast i det glatte fjellet mens steinen fortsatte nedover.

En skummel sak som kunne fått langt mer alvorlige følger. Steinen kunne ha hatt litt mindre fart og falt 2cm lengre inn mot fjellet, da hadde hodet tatt imot steinen. Hun kunne også ha falt og tatt med seg hunden og de to andre som var under henne. Men det gikk bra med henne selv om det mentale fikk en liten knekk i noen minutter etterpå.

Vi kom oss til topps på Vestre og fikk roa ned litt. Hunden ble også stresset av det som skjedde og var plutselig ikke like villig på de bratte partiene. Fjellet var vel kanskje ikke egnet for hund heller! Videre over den faste og fine egga til selve toppen. Så ingenting i tåkehavet og det begynte å snø litt, men utsikten var sikkert flott! Returen gikk fint selv om det gikk litt sakte på grunn av mye glatt berg og stein.

Kjørte ned etter jobb på fredag, bilen ble omgjort til hotell under stjernehimmel i Leirdalen
På tur opp med Kyrkja på motsatt side
Brattere opp mot Vestre
Snart på toppen
På toppen

Takk for sist!

Written by Karina 26.09.2014 19:19

Fantastiske bilder :)

Skummelt

Written by Olepetter 22.09.2014 09:09

med slike steiner! Jammen bra det gikk godt med så mange denne helga!

Sv: Skummelt

Written by Þróndeimr 22.09.2014 11:16

Sant det! Og gratulerer med siste topp Ole Petter! Rakk ikke hilse på deg men det får bli en annen anledning. :)