Langtur med blåswix på isete føre i Hemsedal (11.03.2014)  5

Start point Hodleskard (1,040m)
Endpoint Hodleskard (1,040m)
Ascents Grytingen (1,462m) 11.03.2014
Hamarskardtoppen (1,444m) 11.03.2014
Storebottnuten (1,476m) 11.03.2014
Storehorn (1,482m) 11.03.2014
Systerskardfjellet (1,498m) 11.03.2014
Såta (1,622m) 11.03.2014
Mot bl.a. Storehorn og Skogshorn fra Grytingen.

Morten hadde en god stund hatt ei såkalt Årdalsrunde på programmet, men det har ikke vært så lett å få gjennomført ting i 2014 på grunn av været. Jeg på min side har med få unntak vært masse på ski hjemme i marka, men vi hadde lenge tenkt å slå til når været en gang endelig skulle bli meldt bra.

Såta ble turens hovedmål etter at værvarsel hadde endret litt på planene våre. Her sett fra Grytingen.

Oppladningen i for min del uvitende tilstand var ei hard treningsøkt på senteret Moov i Drammen på fredagskvelden. Selvsagt ikke mitt påfunn, men beintreninga og mageøvelser gjorde meg uansett støl. Rakk ei runde på Vassfarfjellet dagen etter før de verste stølhetskonsekvensene gjorde sitt inntog, de er jo verst på dag 2 og 3. Kom sliten hjem på søndag og fikk melding fra Morten om å gjøre meg klar til tirsdag. Det fikk vel stå sin prøve...

Værvarslet endra seg gradvis, så vi fant ut at med tanke på skyer og vind var Hemsedal et bedre valg enn Tyin. Av en eller annen grunn ble jeg bilsjuk på veien, men dette forsvant ganske fort når skituren kom i gang. Vi satsa på blåswix, Morten fordi han ikke hadde noe valg, og jeg fordi jeg ville se hvordan det gikk. Det var ellers endel flatt og nedover som venta, og da er ikke feller spesielt trivelig heller. Vi gikk rolig gjennom bjørkebeltet og brukte ikke kjempelang tid før vi var på dagens første topp, Systerskardfjellet. På slutten var jeg kraftløs, hadde trolig for lite mat og drikke innabords.

Systerskardfjellet, dagens første topp, sett fra Storebottnuten.

Videre nedover på den kronglete veien mot Såta fant Morten ut at Hamarskardtoppen hadde såpass pf at den burde bestiges. Som sagt så gjort. Etterpå måtte vi skli nedover i et terreng som var delvis morsomt og slitsomt når skiferdighetene ikke er de beste. Det var mye skare og drit, så pudderdrømmen var iallfall totalt fraværende. Men været bedret seg gradvis, så det var til tross for de obligatoriske glipptaka stadig triveligere å være på tur. Endelig var vi oppe på Såta, dagens høyeste topp, og kunne se en haug av kjente og ukjente fjelltrakter. For meg var det morsomste å kunne se Sørbølfjellet i sørøst og Storen og Styggedalsryggen over skyene i nord samtidig.

Øyvind på Storebottnuten med Såta i bakgrunnen.

Nedover igjen ble det litt knot for å unngå rasfeller, men det løste seg. Etter ei pause for å nyte sola sklei vi ned til sletta under Storehorn, og kloss inntil denne satte vi fra oss skia og rusla til topps. Stor utsikt over selve Hemsedal! Men det var hustrig, og vi hadde flere topper igjen, så vi kom oss fort ned. Langt om lenge led vi oss gjennom de lange og glatte flatene bortover og oppover mot Grytingen. Etterhvert orka jeg ikke mer og satsa heller på fiskebein i stor stil. Jeg nådde formtoppen på turen og fikk toppen for meg sjøl en stund siden Morten gikk mindre rett på sak og sikkert glapp endel. Nå så det forresten forblåst ut på Hallingskarvet.

Pust i bakken mellom Såta og Storehorn.

Videre nok en gang. Noen fine slake bakker nedover, men ellers helte det oppover, og vi gikk mot vinden. Følte jeg ikke kom meg av flekken bortover der, men endelig kom vi til Driftehytta som ligger langs Versjøen, og der ble det en etterlengta mat- og drikkepause. Så var det å fortsette skli- og gleppeturen ei stund til før nok var nok og dagens siste smørepause sto for tur. Nå ble det en stund usannsynlig bra feste i dagens målestokk, men jeg kjente at jeg var sliten og stadig tyngre i beina. Fiskebein måtte til oppover mot Systerskardet, og videre oppover mot Storebottnuten var jeg snart helt sluttkjørt. Morten hadde fått nye krefter og seg i fra på imponerende vis. Jeg var uansett fast bestemt på å unngå helsprekk, så jeg slåss tappert mot de blytunge beina og kom meg opp uten å gå på en stor smell. Men de første sekundene på dagens siste topp minna ørlite om å stå på en 6000-meter. Liten kuling blåste det kanskje også...

Fra Storebotthornet mot Fossberge i Ål.

Nedover mot bilen gikk det stort sett greit. Øverst var det såpass styresnø at det var moro, men moroa ble det snart slutt på ettersom skare i alle former overtok. Morten måtte stoppe endel ganger for å ta stemningsbilder, for sola var på lag med oss nå. Vi kom oss faktisk ganske kurant ned gjennom bjørkeskogen og var endelig framme ved bilen etter en tur som virkelig hadde røyna på. En stund håpet jeg den skulle være på 4 mil, men gps-målinga viste 3,6. Ikke verst det heller. En godt utnytta gråværstur med innslag av sol og blå himmel.

Takk for en minnerik tur!

Øyvind nyter flotte kveldsstemninger på vei ned mot bilen.
Det blei en flott kveld. Her vestover.

Flere bilder

Start date 11.03.2014 09:43
(UTC+01:00)
End date 11.03.2014 18:28

Missing title

Written by Øyvindbr 13.03.2014 09:20

En veldig spesiell og hard tur, minneverdig som bare det! Savna mer næring, men er ganske fornøyd med at jeg orka noe sånt to dager etter at jeg var invalidisert av stølhet. Ikke verst av en 37,5-åring vil jeg si. :) Og jeg bør jo bli godt kjent i Buskerud, så dette var en viktig tur på den måten.

Sammenlagtseier avhenger vel av hva man legger vekt på. Jeg fikk vel større luke på Grytingen enn Morten på Storebottnuten, men "siste ord" er jo noe som oser av tæl, så jeg vil ikke si at jeg vant for å si det sånn. :)

Er kjempefornøyd med denne turen, jeg vet at de som lo hånlig av meg enten i hermetegn eller på årntli på treningssenteret hadde lagt seg ned for å grine om de måtte slite seg gjennom en tur som dette få dager etter ei sånn økt. Og tenk om jeg hadde storsatsa på den type trening som de tøffe gutta på senteret driver med. Jeg holder jo tross alt anstendig nivå på mange av øvelsene til tross for at jeg ikke har tid til å prioritere den t

Sv:

Written by Øyvindbr 13.03.2014 09:22

ype trening. Så da får dette svaret bli et baksnakkstikk til gutta på treningssenteret som mobber meg, det er godt å få det ut, jeg sier ikke mer!!!

Flotte bilder

Written by Naboen 12.03.2014 14:15

Øyvind! men.., hvem vant egentlig sammenlagt..?..:)

Slitsomt men nydelig

Written by mortenh 12.03.2014 13:50

Takk for turen Øyvind. Det ble en slitsom affære, selvsagt på grunn av lengden, men kanskje mest på grunn av glatt skiføre og litt lite næring, men herlig å se tilbake på etterpå, og etter en noe grå og kjip start værmessig tok det seg strålende opp syntes jeg. Nydelig lys mot kvelden, bare synd vinden gjorde at det ikke fristet å bli 15 minutter på Storebottnuten og nyte.