En herlig vårskitur! (22.04.2020)

Ascents Breinosi (1,641m) 22.04.2020
Breinosi Nord (1,602m) 22.04.2020
Breinosi Vest (1,533m) 22.04.2020
Vesle Jukleeggi (1,701m) 22.04.2020

Dette var en herlig vårskitur fra ende til annen. Jeg og Nils hadde snakket om Vesle Jukleeggi i minst et år, og i fjor kom det noe i veien i påsken da været var fantastisk. "Jaja, fjella står der sikkert en stund til...!" er en vanlig trøst som gjerne deles ut fra noen som har hatt en fantastisk tur til den som ikke fikk anledning til å være med. Mitt svar pleier da å være: "Ja, men det er ikke sikkert det samme været er der ved neste anledning..." Denne gang hadde faktisk været også tenkt "å sikkert stå der en stund til/stå der til neste år"...

Grytidlig start fra Drammen og grei skuring fra Eldrevatn. Deilig å gå på skitur i vårfjellet, sist jeg gikk på fjellskitur var det jo kaldt og til dels stormfullt alvor på Hardangervidda i februar. Nå var det virkelig det varme og enkle liv blant solglinsende snøtopper.

Det var ikke mulig å se Hurrungane fra Vesle Jukleeggi fordi Store Jukleeggi med Høgeloft var i veien. Men hva gjorde vel det? Høydepunktet var å gå litt ut på kanten der det var forsvarlig på grunn av oppstikkende berg, og ta skavlen og deler av nordstupet med omgivelser nærmere i øyesyn. Herlig! "Øyeblikket!" på turen.

Videre tok vi med oss Breinosi, både nordtoppen, hovedtoppen og vesttoppen, og fikk en behagelig ski/sklitur nedover tilbake til bilen, med unntak av noen gjennomtråkk, evt bråstopp.

Takk for turen til Nils som alltid er et svært trivelig selskap!!

Gleden er stor over atter være på en fjelltopp...
Nils fotograferer, og Store Jukleeggi vokter bak der igjen.
Nils ved toppvarden på Vesle Jukleeggi.
Skavlkanten og utsikt mot Kljådalen/Grøndalen og Storebotteggi.
Turens flotteste utsikt, selve øyeblikket på turen!
Nå venter behagelig skliing nedover mot bilen i kveldinga...

Vårskitur med stor "V"

Written by Nils 23.04.2020 20:55

Så flott at du fikk ut rapporten så kjapt, Øyvind! Jeg er nok noe tregere i avtrekkeren...

Ja dette var en vårskitur slik den skal være! Svetten siler i de første motbakkene og man lengter etter et minste vindpust. Mer enn nok snø, men også noen bare rabber som vitner om at sola begynner å ta nå. Stort sett deilig snø å gå på, bortsett fra noen få områder med råtten snø, og områder med hard og skavlete snø i nordhellinger. Trivelig og lang pause på Vesle Jukleeggi med mye godsaker! Ikke noe stress, bare nyte stunden. Helt perfekt!

Jeg må få si takk i like måte, Øyvind, når det gjelder trivelig turfølge! Alltid latter og moro på tur med deg. Dette var faktisk denne vinterens første skitur, og det var en rimelig grei start på vinterens skiturer! Mulig det blir den eneste også...? Forhåpentligvis ikke!

Takk så mye for denne turen, Øyvind! Endelig var den i boks!