Flott slitetur til Mugnetind (08.01.2012)  6

Characteristic Ski trip
Ascents Mugnetinden (1,738m) 08.01.2012

Dette var en slags avslutningstur for Sondre som dagen etter skulle reise oppover til Troms og militæret. Morten og Nils Herman var også med. Sistnevnte var et nytt og trivelig bekjentskap for meg.

Vi la trøstig i vei oppover fra bommen i Hensrauddalen. For gudene vet hvilken gang utviklet det seg til å bli en ny forferdelig slitetur fordi fellene mine manglet lim. Gromfellene lå igjen hjemme med fullt overlegg, jeg trudde de andre holdt mål. Det gjorde de altså ikke, og dermed måtte jeg ty til blåswix som i Mortens øyne er god stil når vi snakker januar. Men uten feller blir jeg avslørt. Slitetur og Øyvind, Øyvind og slitetur, det begynner etterhvert å bli både parodisk og patetisk. Men folk får sette seg inn i mine sko før de himler for mye med øya...:)

Nok om det, turen var i første rekke en nydelig opplevelse. Mugnetinden har det beste Jotunheimenpanoramaet jeg har sett! Vel har Berdalseken den beste utsikten mot Hurrungane fra Jotunheimens forgårder, men her er helheten bedre. Gjendealpene er jo så nære og er nødt til å ta prisen. Torfinnstindene, Store Knutsholstind og Vestre Leirungstind får knive om førsteplassen, men det er vel ingen tvil om at Store Knut er den som suverent best tiltrekker seg oppmerksomheten! Hele panoramaet fascinerer, og for første gang i livet så jeg Storen fullstendig innpakket i snø, ikke en eneste svart flekk i Matterhornstupet engang!!!

Det var etterhvert på tide å ta fram den hjemmelagde sjokoladekaka jeg hadde båret med til topps, og den ble nok en gang en suksess! Sondre sier som sant er at den egner seg best på tur fordi den er så mektig. Og jeg kan tilføye kalde turer fordi feite glasurer er desidert best i den kalde årstida.

Vi glemte selvsagt ikke resten av utsikten, det var jo ved å se i retning Beito og områdene rundt at vi virkelig følte oss høyt oppe. Jeg orker ikke å beskrive mer, nøyer meg med å konstatere at Norge er et vakkert land, og kanskje er landet på sitt vakreste når det er Øyvindvær om vinteren!

Så var det bare å stålsette seg for nedkjøringa, den er alltid det verste for meg når det kommer til stykket. Litt moro blir det som regel underveis, og denne gangen var intet unntak, men det var en befrielse å komme ned til veien og bare la det stå til.

En særdeles flott start på det nye året var det iallefall. Godt å se kjære 2k-topper på nært hold igjen! Jammen har jeg savnet dere!! Satser på at 2012 gir bedre 2k-uttelling..

Jotunpanoramaet fra Mugnetinden.
Start date 08.01.2012 09:08
(UTC+01:00)
End date 08.01.2012 14:20

Gøy

Written by mortenh 18.01.2012 21:58

at du ble så begeistret for utsikten fra en "lokal" topp her oppi Valdres Øyvind. En knakende fin tur var det i alle fall.

Sv: Gøy

Written by Øyvindbr 22.01.2012 14:42

Jeg elsker jo alt som har med Valdresnaturen å gjøre, så i godvær sluker jeg alt rått. Og Mugnetind hører til kremen.