Sommerens besøk på Dugurdsnatten (04.08.2018)

Ascents Dugurdsnatten (770m) 04.08.2018

Ingen sommer uten besøk på Ørgenvika etter at Svein Erik gjenopptok hytteturene dit i 2013! Og etter nok en finfin Nord-Norgeferie er det alltid koselig å komme tilbake til noe mer jordnært en setter stor pris på...

Har jeg noensinne vært i form på sommertur til Dugurdsnatten? Kan ikke huske det. Mulig høstturen Haverstingen på langs med Nils var ok. Allergislapphet og allergiutbrudd har ellers florert på turer i disse frodige og bratte skråninger. Denne gang var intet unntak. Svein Erik sliter uansett med et motstridende tospann med hunder. Huskyen Yukon er vill og ivrig, men sveitserstøveren Kasper er lat og vil egentlig kun slappe av, så det blir drakamp for eier og kaotiske innslag når Yukon skal få utløp for energien sin ved å ta det ut på Kasper. I grunn godt å slippe å ha ansvaret der...

Jeg storkoser meg alltid når vi kommer opp på flabergene på åsryggen samtidig som utsikten åpner seg. Krøderen påkaller mest oppmerksomhet i sørøst og nordvest, mens det er spesielt artig å dra kjensel på Hestebrenna, Tjuvenborgen og Fjøsvikfjellet i øst - nordøst.

Svein Erik og bikkjene på utsiktspunktet over mot Brekkebygda.
Utsikt over Krøderen i retning Gulsvik.
Krøderen i retning Noresund.

Det som var synd er at mobilkameraet begynner å vise svakhetstegn. Bildene blir så uskarpe for tida. Turen var ellers veldig fin og med masse internt kompisprat det i grunn har blitt lite av de siste åra.

Turen nedover besto for min del av slapp bremsing mens Svein Eriks "bremsesystem" fikk kjørt seg kritisk fordi begge bikkjene selvsagt kan dra som om det står om livet når det heller bratt nedover. Ingen skal si at "det finnes aldri noe som er typisk!", for det gjør det jo virkelig!!!

Men turen var som alltid fin, og resten av helga hos Svein Erik og Irene var hyggelig den. Dagen derpå tok jeg helgas fineste bilde fra like over jernbanetunnelen ved stasjonen...

Over tunnelen med utsikt over Bergensbanen, Blodfjellet og Krøderen. Det kom ikke noe tog...

Appen..

Written by Atomsilda 05.08.2018 21:47

Nå må du bruke appen da Øyvind!! Da får vi også se litt fra turen din og sporet ditt.

Sv: Appen..

Written by Øyvindbr 06.08.2018 18:02

Tenker ikke på det. Kan prøve neste gang, hvis det er så enkelt som det sies...:)