Slitetur til Selslihytta (10.12.2011)  5

Start point Løkja (355m)
Characteristic Ski trip
Ascents Selslinatten (810m) 11.12.2011

Slitetur til Selslihytta (10-11. desember)

Temmelig spontant avtalte jeg og Sondre en koietur. Meninga var at den skulle være åpen for flere, men som så ofte før på sånne turer ble det med oss to. Og det er jo helt ok det også.

Sondre hadde tidligere på lørdagen vært på Paradiskollen i Oslomarka, jeg hadde tilbud om å bli med, men prioriterte å sove ut og slappe av, er midt i en slags utbrenthetsperiode nå.

Klokka ble vel sånn ca 19 innen vi var klare til å gå fra Løkja. Og uten feller (limet har tatt slutt) og en skjev sekk på grunn av ødelagt skulderreim så ble det den sedvanlige og grusomme sliteturen. Sondre brøyta stort sett enkelt og greit oppover, men jeg måtte brøyte fiskebein og gå på tvers mens luka stadig ble større. Glipptakene var som forventet. I år har jeg vært i mitt livs form, men opp her følte jeg meg som et fossil. Sekken var nok ikke mye over 20 kilo, men fordi nesten all tyngda belastet høyre skulder så var det ren tortur i kombinasjon med brøytegleppinga. Syns likevel jeg greide å moderere klageutbruddene. Men jeg kan i ettertid ikke begripe hvordan jeg orka å bære denne sekken på Jan Mayen i sommer...

Opp sliterbakken fra Løkja.
Månen lyste vei for oss denne kvelden.

Etterhvert kom vi opp på det bølgete platået, og det var en befrielse. Her kunne vi nyte vintervidunderland med fullmåne og stjernehimmel over snøtunge trær. Blefjell og Gausta lokket på andre siden av dalen. Utrolig at det var sånn nå, sist helg var det rent barmarksføre.

Etter å ha sklidd over et par idylliske småvann kom vi omsider fram til Selslihytta. Her fikk vi være for oss sjøl, så alt var bare avslappende. Ovnen var god og hytta ble varm. Det ble endel preik, pepperkaker, gløgg og andre godsaker. Frigg koste seg med både fiskepudding og kaviar og hadde det nok som plommen i egget.

Koiehygge på Selsli.

Det ble ei lang natt med hardt tiltrengt søvn. Sånn skal det være!

Ikke like fint vær på søndagen, litt søvndrukken så jeg en antyding til morrasol før jeg duppa av igjen, men etterhvert begynte det å snø.

Uansett var Selslinatten et naturlig mål, den var jo bare 7-800 meter unna. Det var ikke alltid skiterreng, men enkelte steder kunne det nok gått bedre om det var mer snø, berget ga skia solide skraper iblant.

På toppen av Selslinatten. Follsjå ses bak til venstre.

Utsikten er nok flott herfra i finvær, fra varden kunne vi se store deler av Telemark, med Follsjå som et naturlig blikkfang.

Det var delvis meget utfordrende å kjøre nedover, men på noen kinkige partier var det bare å ta telemarksnedslag i forkant, så gikk det bra. Over myrer og småtjern bar det før vi kom på spora våre fra kvelden før. Nå gjensto det verste, utforkjøringa til Løkja. Det løste seg stort sett greit, og skia kom seg helskinnet gjennom prøvelsen, med unntak av at bakkanten på en av Sondres NATO-planker sånn halvveis knakk av. Og jeg fikk en bøyd stav etter et fall. Det var jo ikke etter boka da, men men...

En fin start på årets skisesong var det iallefall!

Flere bilder

Kart

Takk for turen

Written by 500fjell 16.12.2011 13:52

Det ble en bra slitetur Øyvind, spesielt for deg som ikke hadde feller. Alltid kjekt med slike koieturer som nødløsning når været ikke er bra nok for de høye tinder. Har lagt ved bilder og kart nå:)

Slitetur er bra

Written by mortenh 15.12.2011 21:03

Er ikke slitetur bra da Øyvind? Det har en egen evne til å bli sliteturer når du er i nærheten. Husker godt et par sliteturer med deg også. Men da var det jeg som slet mest minns jeg.

Det er dessuten nesten nødt til å bli slitetur når stor mann skal holde tritt med liten og lett guttepjokk...

Sv: Slitetur er bra

Written by Øyvindbr 19.12.2011 10:34

Slitetur er alltid bra i ettertid. Men jeg er lei av utstyr som blir til dritt bare jeg tar på det. Sånn har det alltid vært. Lurer på hva som feiler meg, eller jeg vet jo det da...:)

Sondre brøyta iallfall spor for meg. Da var saken en ganske annen denne helga, helt alene dro jeg ca ei mil innover i marka til en hemmelig leir på en ås jeg er for sær til å ville navngi. Sondres sekkejustering på Selslituren funka såpass at det gikk bedre å bære enda tyngre, men jeg er helt ferdig akkurat nå.

Uansett er jeg meget godt fornøyd med en "eksotisk" Selslitur forrige helg og nå nettopp ei fantastisk gigantbålutenatt i hjemskauen! :)

Men fjellet lar visst vente på seg...