Sesongens Breilitur hjemmefra og tilbake (03.03.2018)

Ascents Breiliflaka (702m) 03.03.2018
Heståsfjellet (688m) 03.03.2018
Hovlandsfjellet (675m) 03.03.2018
Skimten (554m) 03.03.2018
Barndommens forjettede manndomsprøvested, toppen av Breili (flaka).

Elendig form til tross pga søvnmangel etter Vassfjøra og påfølgende håpløst nattog, dette var sjansen for sesongens lengste markaskitur.

Det startet i sakte film oppover mot Landfallhytta og Skimten og gikk seg til innen jeg var på vei opp fra Saga og Kluftetangene. Startet altfor seint fordi jeg var trøtt, og var ikke på Breili før over 15.30. Og det er langt fra Heståsfjell på Øståsen til Breili, blir like overrasket hver gang.

Hjemover gikk det om Hovlandsfjell, og fra og med skogsbilveien mellom Heggenvollen og Kluftetangene var det mørketur hjemover. Like stemningsfullt hver gang, men jeg skvatt et par ganger av en merkbar men harmløs krampe i høyrelåret, det kom så brått på hver gang at jeg nesten trudde det var noe som dultet borti meg.

Jeg tåler mindre nå enn før, så dagen derpå ble totalt uvirksom, med hodepine og greier, sikkert pga væsketap og for dårlig kompensasjon.

Utsikt fra Breili mot vest.
Fortsatt eventyr skau mellom Breili og Sandtjern.