Hyttetur og Hallingnatten med to gode kompiser (12.03.2011)

Ascents Hallingnatten (1,314m) 12.03.2011

Denne turen var avtalt lenge på forhånd, og skulle på mange måter være en bursdagsgave til Are, en av mine to tremenninger, som fylte 35 år 16. mars. Han har sjelden tid til å rive seg løs fra arbeidslivets forpliktelser, men etter en litt "småtruende" epost fra meg om at han ikke måtte melde avbud denne gangen også bestemte han seg for å la alle viktige ting seile sin egen sjø. Smile

Jeg og Are har i tillegg til å være i slekt stort sett vokst opp som naboer i Drammens beste område spør du meg, Øren er iallfall sidestilt med Underlia, grønt, idyllisk og langt fra det bråkete sentrum. Fredrik, vår beste kamerat fra gamleklassen (1-9. klasse) har lenge arrangert fellestur for oss til foreldrenes hytte på Bøgaset sørøst for Rukkedalen, og det er en flott tradisjon vi håper å kunne holde gående i tiår framover. Vi har jo mye felles bakgrunn og minner, så det blir alltid morsom prat og ikke minst altfor mye god og delvis usunn mat. Are og Fredrik drikker øl, det får jeg meg ikke til å drikke, men derimot et glass eller to med noe såpass skvipete som gin & tonic. Syns det er godt i visse doser jeg, og mye bedre enn å bælme øl! Laughing

Er været bra blir det alltid en skikkelig fjelltur. Denne lørdagen var fin, men det blåste såpass at vi var litt skeptiske der vi gikk under skoggrensa, jeg med for anledningen gedigne lånte solbriller siden jeg hadde glemt mine egne hjemme. Så der gikk jeg rundt og så sikkert ut som en slags øyenstikker. Laughing
Oppe på fjellet viste det seg heldigvis at vinden var til å leve med. Dermed visste alle at jeg måtte på Hallingnatten. Smile
Etter ei langdrøy og slak utforbakke, noen små motbakker og ei lang flate med svak stigning kom vi oss omsider opp de siste brattene til topps.

Endelig fikk jeg skikkelig utsikt på Hallingnatten! Smile
Har vært her to ganger tidligere, med Fredrik i behagelig men disig vær i 2007 og med Are i null sikt i 2008. Man ser jo ganske mange velkjente østlandske fjellområder herfra med Gausta, Hallingskarvet og Hemsedalsfjella som ytterposter. Jotunheimen kan sikkert ses, men det var noen skyer i den retninga som skjulte mine kjære topper der borte.
En artig kuriositet jeg ikke hadde tenkt over på forhånd er at man fra Hallingnatten ser over mot søkket som danner Vassfaret. Manfjellet på nordsida var ikke til å ta feil av.

Det blåste såpass friskt på toppen at vi heller ville ta hovedrasten på et lunere og solfylt sted på tilbaketuren. Etter å ha skøyta og staka på bortover kom vi etter noen kilometer til ei fristende solhelling, og der ble det tid til soling, fylling av kakaopulver som ikke blir tatt av vinden og kompisprat.

Fikk selvsagt en motbakkeraptus like etterpå, godt å slite litt iblant sjøl på kosetur. Videre bar det lett bortover og nedover flatene tilbake til hytta igjen. Der ble det Hallingpils i solveggen på verandaen for Are og Fredrik mens jeg koste meg med brus. Sånn skal det være! Smile

Resten av kvelden ble som alltid på Bøgaset med mye morsom prat og altfor mye kosemat etter en forøvrig strålende middag. Snickerskaka mora til Fredrik hadde sendt med var prikken over ien! Måtte drikke endel kaffe for å få forbrenningsmotvekt til alt det usunne fettet (vel vitende om at enkelte typer fett faktisk er sunt).

Søndagen opprant med drittvær, iallfall nedbør, så det var bare å pakke og dra etter en rolig frokost. Neste tur til Bøgaset blir vel utpå høsten.

Takk til Fredrik og Are for en fin tur!