Soloppgangstur til Store Heillstugutind (15.04.2008)

Ascents Midtre Hellstugutinden (2,339m) 16.04.2008
Store Hellstugutinden (2,346m) 16.04.2008

Denne turen hadde altså Morten og jeg avtalt lang tid i forveien, det var bare været det kom an på. Som vanlig var det lite trøst å hente hos yr.no som drev med den vanlige vinglinga si. Men så ble prognosene av en slik karakter at en beslutning måtte tas. Mens jeg intetanende satt på bussen oppover til Fagernes hadde visst yr delvis ombestemt seg igjen, men nå fikk det briste eller bære, og helt ille skulle det jo tross alt ikke bli.

Nærmere halv to var vi i gang over Gjende. Føret var ikke så verst, det eneste var at blandingen av scooterspor og vinglete skispor som stadig skifta side gjorde framdriften litt ustabil, iallefall for meg. Memurubu kom ikke stort nærmere, så det ble å tenke et skritt om gangen og ikke se opp for ofte.
Til slutt var vi der, og kunne slappe av i sola med sjokolade og drikke.
Innover Memurudalen slet jeg enormt med sikten gjennom solbrillene, og det påvirka jammen hele allmenntilstanden Shocked

Herlig var det å komme fram til plassen leiren skulle ligge! Her var det bare å sette opp telt, hente stein til bardunering, sole seg litt, slappe av og ikke minst smelte snø.
Etter en matbit tok jeg en rusletur opp til Lågtunga for å få litt utsikt. Knutsholet med alle toppene rundt var et mektig syn, et syn som aldri slutter å imponere meg! Men det var langt på vei leggetid nå, klokka var jo allerede over sju på ettermiddagen. Planen var å stå opp ved midnatt og komme seg raskest mulig avgårde mot Vestre Memurubreen.

Tviler egentlig på om det ble noe særlig med søvn på verken Morten eller meg, med godvilje kan jeg vel si maks to timer. Men det var greit å komme i gang egentlig. Verre var det at snøsmeltinga tok sin tid, det meste som ble smelta på kvelden var jo allerede drukket opp. Vi ble derfor kraftig forsinka, og først rundt kvart over ett eller enda verre kom vi oss avgårde. Det var en spesiell stemning å rusle på ski midt på natta, og riktig bitende kaldt var det! Jeg måtte etterhvert la balaclavaen fungere som balaclava og ikke som lue. Viktig å være varm på haka også.

Etter litt felletrøbbel da den verste bratta begynte så gikk det seg til etterhvert, og snart var vi utpå selve Vestre Memurubreen. Dette virka da ganske trygt Smile Jeg hadde på forhånd sett mye på oversiktsbilder som tyda på snill bre, og Morten kunne greit bekrefte at det ikke var noen Gjertvassbre- eller Bjørnebresprekker, så her følte jeg ingen grunn til skepsis.

For en spesiell stemning det var her oppe! Aldri hadde jeg drømt om at de sørligste vestre Memurutindene skulle virke så monumentale Very Happy Heillstugutindane virka litt langt unna, men ble stadig litt større. Det nattlige jotunvinterlandskapet ga tankene fritt spillerom. Inni meg kverna litt vikingmetall og jeg tenkte på det urnorske og barske, den iskalde og monumentale fjellheimen, så ugjestmild og samtidig så uendelig vakker!

Snart var vi ved bånn av stigninga opp mot skaret mellom Nestsøre og Store. Nå begynte jeg å få bange anelser. Kreftene begynte å ebbe ut og væsketilførsel var påkrevd. Men det var jo snart bare en drøy liter igjen Sad
Morten slet han også. Ikke så rart kanskje, sekken hans blir jo alltid tung når kameraet sørger for rundt 5 kilo ekstra vekt Smile
Langt om lenge nådde vi skaret, og for et syn som åpenbarte seg! Her var jo hele den vestre halvdelen av Jotunheimen fra sør til nord bretta ut Smile Dette lovet bra. Men nå var det bare en slurk igjen av hele vannflaska, og dermed var jeg nødt til å møte veggen. En helt forferdelig opplevelse var det å stabbe seg oppover sliten og utmatta mens jeg bare fantaserte om vann. Eller aller helst Jada-saft. Akkurat der og da hatet jeg meg selv som kunne være så til de grader ufattelig idiot å glemme at jeg trenger 6-8 liter drikke på tur. De siste skritta før toppen måtte jeg kjempe for å ikke velte bakover. Nesten tre uker senere kan jeg le av det hele Laughing Men jeg vet at dette ikke bør gjenta seg...

Store Heillstugutind skuffet ikke! Morten har jo lenge rost den opp i skyene som heimens beste utsiktstopp. Selv om jeg har noen få favoritter jeg setter høyere så forstår jeg begrunnelsen. Man er jo midt i paradiset med godbiter rundt på alle kanter! Very Happy Det som selvfølgelig skuffet meg var noen skyer som tok solide jafser av toppene rundt Galdhøpiggen. Soloppgangen ble ikke så spektakulær som den burde på grunn av tett skydekke i øst. Men etter så lang topptørke som jeg har gått gjennom det siste året så kunne jeg jo nesten ikke klage. Verre var det vel at batteriet i kameraet mitt tydeligvis ikke tålte kulda. Rakk å ta et bilde i retning Gjendealpene før den umiskjennelige og irriterende plingpling-lyden kom. Godt at Morten har topp kamerautstyr da! All eventuell bilderos må rettes til han, for det er hans bilder jeg legger ved i denne rapporten.

Jeg hadde for lengst kobla ut tanken på Midtre, men Morten sa han hadde tid til å vente. Hjertet mitt hadde svært lyst, men hjernen orka ikke tanken. Heldigvis lytta jeg til hjertet!
Det var en legendarisk kraftløs subbetur med mye snøspising, men omsider kom jeg da opp. Skyene drev med diverse tukling og styr, men jeg kobla de ut av tankene og konsentrerte meg om å være fornøyd med min egen viljestyrke. Da skjedde det bare: Skyene løste seg opp, og på nesten et blunk ble været strøkent Very Happy Ok, det var noen skysystemer over Høgdebrotet, men ellers så var jo dette akkurat som på prospektkort. Dæven steike for et under! Nå ble jeg glad! Klumpen i halsen bare vokste mens jeg kikka fra topp til topp og tenkte at jeg elsker dere alle sammen Exclamation
For et syn Store var fra Midtre da gitt Smile Jeg ble helt betatt av Midtre Heillstugutind...

Skal ikke drøye stort mer nå, for rapporten blir jo mye lengre enn jeg hadde tenkt på forhånd. Siste del av turen kan for min del oppsummeres i dårlige skiferdigheter og forlengs salto på vei ned Vestre Memurubre, og generelt fotopauser og intens varme. Herlig var det å komme fram og drikke som f... igjen! Morten ville vente helt til Beitostølen med drikke så brusen skulle bli desto mer himmelsk Smile

En fantastisk tur som jeg sent vil glemme dette her!!