Forblåst natt på Høgfjellet (25.02.2016)

Ascents Høgfjell (1,010m) 25.02.2016
Kjølfjellet (824m) 25.02.2016

Blir liksom ikke ferdig med Vikerfjell i vinter. For vindvarslet forkludret mine opprinnelige planer om Skaget. Det hørtes lite trivelig ut med vind opp til frisk bris og liten kuling mens jeg skulle ligge i telt der oppe. Vikerfjell var ikke like truende.

Men etter en tur fra Tosseviksetra lenger enn forventet i mørket pga et feil rutevalg (stemningsfullt nok!!) så fant jeg ut at vinden var sterk på Høgfjellet også. Fant ei fin hylle på østsida med fast og fin snø for teltet. Selve teltoppsettinga var kaotisk pga vinden, innimellom tenkte jeg tilbake på den mislykkede teltoppsettinga med Dag i Rondane under den legendarisk feilslåtte januarturen i 2010, men det gikk jo tross alt an denne gangen da.

Teltet fikk grisebank hørtes det ut som mens jeg lå der inne og leste Fønhus og var god og varm. Lurte selvsagt på om det ville holde, men etter å ha sovet 6 timer og våknet til samme vindrøskinga skjønte jeg at det trengtes sterkere lut til for å rive det i sund.

Dagen kom, jeg sto omsider opp og fikk stavret meg opp til varden og nytt utsikten som er av det omfattende slaget, som det meste på Vikerfjell. Tok meg en runde og koste meg etterhvert i lavere lende mellom trærne. Høydepunktet var den klassisk vakre utsikten fra Kjølfjellet mot Sandvass-skogene, Bukollen, Vidalen og Vidalsveggen. Her varmet sola og vinden var av det mer moderate slaget. Herlige tilværelse!

Skled så ned mot Lykkrosmyra og videre bortover og oppover så smått velkjente løyper tilbake til Tosseviksetra.