Ausenfjellet og Farshatten i Lillestrøm (14.02.2023)

Ascents Ausenfjellet Nord (273m) 14.02.2023 09:49
Ausenfjellet (278m) 14.02.2023 10:12
Farshatten (264m) 14.02.2023 10:59
Visits of other PBEs Stampetjernet parkering (161m) 14.02.2023 09:49
Stampetjernet bade- og parkeringsplass er et godt utgangspunkt for turer i dette området. Herfra fulgte jeg god tursti opp mot Farshatten. Dette er et populært turmål, og stien var blitt ganske isete pga mye tråkk. Øst for Farshatten deler stien seg, og jeg fortsatte rett nordover opp til Ausenfjellet. Lite spennende topp og ingen utsikt. Det var tråkket spor videre, og jeg ville sjekke hvordan høydepunktet lenger nord så ut. Stinettet delte seg mange ganger, og stadig kom jeg nærmere målet. Til slutt var jeg bare 100 meter unna og fikk tråkket meg spor bort til toppunktet. Her var det litt mer åpent enn hos storebroren lenger sør, men fremdeles manglet den store opplevelsen. På tilbaketuren gikk jeg også som seg hør og bør innom Farshatten. Denne svikter aldri, og er en utrolig flott plass. Toppen ligger midt i solhellingen, og her oppe kunne jeg virkelig nyte maten og vårstemningen! Flott utsikt ned mot Stampetjernet hvor bilen sto parkert.
Fra Stampetjernet ser man rett opp til Farshatten midt i bildet.