Ertsgårdsfjellet i Stjørdal (22.05.2022)

Ascents Ersgardsfjellet (613m) 22.05.2022 11:39
Ertsgardsfjellet (572m) 22.05.2022 12:07
Ertsgardsfjellet øst (549m) 22.05.2022 12:27
Jeg kjørte helt inn til Ytteråsen og parkerte på en p-plass her som var laget for skiløpere vinterstid. Herfra fulgte jeg veien en snau kilometer før jeg mistet stien. Dermed var det bare å sette kursen mot Kufjellet som var en naturlig mellomstopp på vei til Ersgårdsfjellet. Terrenget er lettgått, men pga litt sen vårløsning var det temmelig bløtt og en del snø igjen i fjellet.
Etter en snau time sto jeg på Kufjellet og kunne nyte utsikten i alle retninger. Herfra kunne jeg også se resten av ruta frem til Ersgårdsfjellet, noe som så helt greit ut. Det var for øvrig ingenting som indikerte at støvlene mine skulle få tørke seg underveis bort til toppen.
Fra Kufjellet brukte jeg omtrent 40 minutter opp til turens store mål, Ersgårdsfjellet. Flott utsikt, spesielt Stor- og Litlskarven stikker seg flott frem i øst. For å få til en rundtur bestemte jeg meg for å følge den merkede stien nordøstover til Slungardsvollen for deretter å komme inn på stien som førte tilbake igjen mot bilen. Like før jeg passerte Ertsgårdsfjellet fikk jeg hilse på en gjeng med reinsdyr som var ute og beitet. Jeg tok også turen innom Ertsgårdsfjellet Øst, før turen duppet ned i skogen mot Slungardsvollen. Her nede var det masse snø, og det ble litt vanskeligere å følge stien. Ved vollen måtte jeg vade elva som var flomstor, og "stien" jeg hadde sett meg ut bort mot bilen var nok mer en skiløype enn sommerrute. Det var lite sti og desto flere blautmyrer som gjaldt på dette strekket. Etter neste 4,5 time på tur med våte støvler var det godt å få luftet beina litt igjen!:)
Fint skogsterreng oppover mot Kufjellet
På vei oppover mot Kufjellet begynner utsikten å ta seg opp
Kufjellet med Ersgårdsfjellet i bakgrunnen
Det ble mye snøvassing på denne turen!
Ertsgårdsfjellet Øst med Skarvan i bakgrunnen
Ved Slungardsvollen måtte det vades for å komme over den flomstore elva
På vei tilbake mot bilen er det blautmyr så langt øyet kan se. Denne ruta er nok finest om vinteren!