Sjåvidthøgda i Malvik (21.05.2022)

Ascents Sjåvidthøgda (502m) 21.05.2022 13:06
Visits of other PBEs Saksvikvollen Parkeringsplass (325m) 21.05.2022 12:39
Jeg parkerte ved Saksvikvollen p-plass og fulgte god sti innover til jeg var rett nord for Kutjønna. Her gikk jeg ut av stien og tok kursen sørover opp til tjernet. Ruta videre opp herfra var temmelig bratt og et par steder ble det ganske luftig klyving. Jeg bestemte meg da for å sjekke mulighetene for å gå ned på motsatt side etter toppbesøket. Navnet Sjåvidthøgda må for øvrig sies å være utgått da hele toppkollen er helt gjengrodd av kratt og nedfalte trær.
Etter toppbesøket fulgte jeg en slakt og fint dalsøkk ned til Slåttmyrin. Her kom jeg inn på stien igjen også, og kunne følge denne tilbake til bilen. Dette var en noe lengre, men bedre alternativ rute opp til toppen av Sjåvidthøgda.
Stien som jeg fulgte fra p-plassen på Saksvikvollen
På vei opp brattstigningen fra Kutjønna
Ingen utsikt fra Sjåvidthøgda, det har det nok ikke vært på en god stund
På vei ned mot Slåttmyrin har man god utsikt til Jervfjellet