Østre og Vestre Vealøs i Skien (06.05.2022)

Ascents Østre Vealøs (446m) 06.05.2022 10:32
Vestre Vealøs (498m) 06.05.2022 11:42
Visits of other PBEs Søndre Skifjell parkering (155m) 06.05.2022 09:51
Gramsebu (320m) 06.05.2022 11:12
Jeg fulgte skilting opp til Søndre Skifjell parkering og satte bilen fra meg på den romslige parkeringsplassen. Herfra var flott sti som var skiltet og merket helt opp til Østre Vealøs. Fra Østtoppen gikk jeg ned på motsatt side, fulgte stien rundt et lite vann ved Gramsebu og videre frem til anleggsveien sør for Vesttoppen. Dermed ble det veitrasking siste stykket opp til toppen. Vanvittig vid utsikt, mye folk og veldig mange skolebarn. Veldig uvant for FB'ere som er vant til å gå på steder der hvor ingen skulle tru at noen har noe der å gjøre:)
Etter litt mat og hvile på toppen startet jeg på tilbaketuren. Jeg vurderte om jeg skulle følge veien eller gå tilbake på stien som jeg kom fra, men bestemte meg for det første. Dette var nok et mye raskere alternativ, men ikke i nærheten så fint som ruta via Østre Vealøs.
Fin start fra Søndre Skifjell parkering
Vårlig sti oppover retning Østre Vealøs
Utsiktspunkt nedenfor Østre Vealøs
På toppen av denne kollen ligger Østre Vealøs
Østre Vealøs i Skien. I bakgrunnen skimtes tårnet på Vestoppen
Stien mellom østre og Vestre Vealøs passerer den idylliske plassen Gramsebu
Stien mellom østre Vealøs kommer innpå anleggsveien sør for Vesttoppen.
Folksomt på Vestre Vealøs i dag!
Brukbar utsikt fra Vestre Vealøs:)