NV for Varsjøen og Trettåsen i Lillestrøm (20.12.2020)

Ascents Trettåsen (271m) 20.12.2020
Nordvest for Varsjøen (265m) 20.12.2020
Det må jo være et bra mål å besøke de toppene som finnes i egen kommune, derfor ble dagens joggetur lagt innom toppen som ligger NV for Varsjøen og Trettåsen. Tross mye trasking i området gjennom mange år har turen aldri blitt lagt oppom disse!
Jeg startet ved Lystadmoen og fulgte den gode stien sørover til jeg hadde passert bekken vest for dagens første mål. Herfra gikk det bratt oppover i stiløst terreng opp til NV for Varsjøen. Det er bolter og rester igjen etter trigpunkttårnet som en gang sto her. Dette er en meget markert topp med ganske bratte skrenter rundt på flere sider. Ingen utsikt fra toppunktet.
Jeg gikk bratt ned mot SØ til jeg kom innpå stien igjen, og fulgte så denne videre rundt til jeg kom inn på veien øst for Damtjern.
Neste mål var toppen sør for Breimåsan. Her så jeg en mulighet til å få en fin rundtur rundt det store myrområdet og fulgte sti/vei rundt Breimåsan til jeg var like ved toppen. Det er flere jevnhøye koller her oppe og jeg valgte å gå bort til den som var markert 270 på kartet. God utsikt nordover pga tidligere hogst i området.
Etter toppvisitten fullførte jeg runden og fulgte så veien tilbake til bilen ved Lystadmoen.
En liten varde på toppen som er blitt kalt NV for Varsjøen.
Rester etter trigpunkttårnet som en gang sto på toppen.
Det nordligste punktet på Trettåsen. Det er dette som er markert med 270 på kartet. Jeg fant ut senere på kvelden at kollen som ligger like sør for stien er en meter høyere...
Utsikt nordover fra den nordligste kollen på Trettåsen