Topper sør for Sarabråten i Østmarka (09.12.2020)

Ascents Bestemoråsen (269m) 09.12.2020
Hesteholåsen (260m) 09.12.2020
Kamphaugknatten (281m) 09.12.2020
Nok en gang gikk turen inn til det kronglete landskapet i Østmarka. Denne gangen var det en kjentmannspost der hvor den gamle Sarabråtbakken hadde vært samt toppene sør for denne som var målet.
Jeg parkerte på den store p-plassen nedenfor Østmarksetra. Herfra fulgte jeg veien nord for Nøklevann og deretter sørover slik at jeg kom til sørsiden av Sarabråtåsen. På nordsiden av veien lå den tidligere hoppbakken som var i bruk frem til 1928.
Det neste målet var Hesteholåsen. Jeg gikk opp fra den skarpe svingen i veien og fant et greit tråkk som førte meg helt opp til toppen. En litt under middels topp som går innunder kategorien: kolle midt i skogen uten utsikt.
For å komme over til Kamphaugknatten rotet jeg meg inn i et realt skrenteområde og ble tvunget langt sørover før jeg endelig kunne sette kursen retning toppen. Jeg innså underveis på dette temmelig kuperte veivalget at jeg heller burde ha gått helt ned igjen til veien for så å velge den gode merkede stien til jeg var rett sør for toppen. Jaja, man kommer seg jo alltids frem til slutt :-) Kamphaugknatten var for øvrig en artig og markert liten topp med bart fjell på toppartiet. Om det var utsikt derfra vites ikke, denne dagen var det dessverre temmelig grått vær.
Fra Kamphaugknatten gikk jeg ned til stien og fulgte den til jeg var rett vest for Bestemoråsen. Ut av stien, over ei lita myr og greit opp gjennom et hogstfelt til toppkollen på åsen. Ingen stor opplevelse å melde om herfra.
I våte perioder blir bekken som renner fra Hauktjern ned mot Nøklevann til et flott fossefall!
Toppen på Hesteholåsen
Toppen på Kamphaugknatten er et realt berg i skogen
Kamphaugknatten overrasket positivt!
Bestemoråsen ligger midt i et glissent hogstfelt.